Waarom komt mijn nieuwsbrief in de spammap terecht?

Als je met zorg een nieuwsbrief hebt samengesteld is het natuurlijk vervelend om te merken dat deze in een spammap terecht komt. Wij doen onze uiterste best om alle nieuwsbrieven in de 'inbox' af te leveren, en dat gaat bijna altijd goed, maar helaas niet in 100% van de gevallen.

De achterliggende reden is dat er ontzettend veel spam verstuurd wordt in de wereld: meer dan 60% van alle verzonden e-mails is spam. Om te voorkomen dat iedereen hierdoor overspoeld wordt, zijn overal spamfilters actief. Helaas wordt door deze filters af en toe ook legitieme mail als spam aangemerkt.
Eén van de belangrijkste factoren die bepalen of een nieuwsbrief in de spammap terechtkomt is de reputatie van de afzender. Bij afzenders met een hoog volume (veel mails) en weinig spam neemt het vertrouwen bij de ontvangers toe en komt een steeds hoger percentage van de nieuwsbrieven in de inbox terecht. Wij werken al jaren hard aan onze reputatie als verzender (vooral door te voorkomen dat er via ons systeem spam wordt verstuurt) en onze reputatie is dan ook zeer goed.
Daarnaast moet de e-mail technisch gezien in orde zijn; dat is bij ons altijd het geval.

Belangrijkste actie: authenticatie van je domein

Als je dit nog niet hebt gedaan, dan is de belangrijkste stap die je kunt zetten om de aflevering van jouw nieuwsbrieven te verbeteren het authenticeren van jouw domein(en).

Tabs bij Gmail

Bij Gmail zijn er verschillende tabs; jouw nieuwsbrief kan bijvoorbeeld terechtkomen onder Reclame. Dat is iets anders dan de spammap.

Verdere maatregelen

Je kunt zelf ook een aantal maatregelen nemen: zorg bijvoorbeeld voor een goede lijst met relaties (die ontvankelijk zijn voor jouw nieuwsbrieven), een goede inhoud en onderwerpregel en een juiste frequentie van jouw nieuwsbrief.
Je kunt in een nieuwsbrief jouw relaties ook tippen om jouw afzendadres toe te voegen aan hun adresboek. Een relatie weet dan zeker dat jouw nieuwsbrief niet meer in de spamfilter kan blijven hangen. (Bij gebruik van onze drag & drop-editor wordt deze tip standaard in de footer van jouw nieuwsbrief vermeld.)
Meer tips om te voorkomen dat jouw nieuwsbrief als spam wordt gemarkeerd vind je hier: laposta.nl/tips/voorkomspam

Filters

Verder zijn sommige ontvangers extra kritisch, met als voornaamste voorbeeld Hotmail/Outlook.com, waarbij ondanks onze uitstekende cijfers daar toch nog een (heel klein) percentage niet in de inbox terecht komt.
Al met al zit er weinig anders op dan te accepteren dat een enkele nieuwsbrief in de spammap zal belanden.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op