Waarom komen nieuwsbrieven bij Gmail binnen onder de tab Reclame?
Gmail bezorgt binnenkomende e-mails en nieuwsbrieven automatisch in verschillende tabbladen, zoals Primair, Sociaal en Reclame (Promotions). Nieuwsbrieven en marketingmails verschijnen daarbij meestal onder de tab Reclame. Hoewel dit technisch gezien geen spam is, wordt dit tabblad door veel gebruikers toch minder actief bekeken. Daardoor loop je het risico dat je nieuwsbrief over het hoofd wordt gezien.
Gmail gebruikt voor de plaatsing van e-mails en nieuwsbrieven in een tabblad algoritmen die onder meer kijken naar de inhoud van de e-mail, de opmaak, de gebruikte links, het afzenderdomein en gebruikersgedrag. De precieze criteria hiervoor zijn niet openbaar. Ook als de afzender correcte instellingen gebruikt voor bijvoorbeeld DMARC, dan is de automatische plaatsing onder de tab Reclame niet te voorkomen.
Wat kun je doen?
Hoewel je zelf weinig invloed hebt op de automatische tab-classificatie, kun je jouw Gmail-abonnees wel vragen om een paar kleine aanpassingen te doen als zij jouw nieuwsbrief belangrijk vinden:
- Vraag je lezers om jouw nieuwsbrief vanuit de tab Reclame naar de tab Primair te slepen. Gmail vraagt dan of toekomstige e-mails van jouw afzender ook in Primair moeten komen. Het juiste antwoord is natuurlijk: ja.
- Je kunt jouw lezers laten weten dat ze je nieuwsbrief kunnen markeren met een ster. Berichten met een ster krijgen extra aandacht en kunnen daardoor ook in Primair verschijnen, afhankelijk van de persoonlijke instellingen.
- Gebruikers kunnen ervoor kiezen de tabbladen-indeling van Gmail uit te schakelen. Alle nieuwsbrieven komen dan rechtstreeks in de standaard inbox (Primair) terecht, dus ook jouw nieuwsbrief.
De eerste optie, het handmatig verslepen van je nieuwsbrief naar Primair, is meestal het meest effectief en gebruiksvriendelijk. Je zou dit proces kunnen uitleggen in een korte instructie in je nieuwsbrief of in je welkomstmail.