Mijn nieuwsbrieven komen niet aan!
Het gebeurt een heel enkele keer dat een verzonden nieuwsbrief bij één of enkele van jouw relaties helemaal niet aankomt.
Komt de mail echt niet aan?
Voordat je concludeert dat iemand de nieuwsbrief niet ontvangen heeft is het goed eerst onderstaande punten na te gaan.
- Staat het adres waar het om gaat wel in een van jouw adreslijsten?
- Is de lijst waarin het adres staat wel aangevinkt in de campagne waar het om gaat?
- Als je de details van de relatie bekijkt in Laposta (dat kan door op het e-mailadres te klikken) vind je daar de historie van deze relatie. Is daar te zien dat de nieuwsbrief wel naar deze relatie verzonden is? Zo niet, dan is deze misschien na het versturen van de nieuwsbrief pas toegevoegd.
- Als je weer de details van de relatie bekijkt in Laposta: is daar te zien dat de nieuwsbrief geopend is? Zo ja, dan blijkt daaruit dat deze relatie de nieuwsbrief wel ontvangen heeft.
- Is er geen 'bounce' opgetreden voor dit adres? Dit kun je weer zien bij de details. De reden kan zijn dat jouw domein DMARC gebruikt, dat komt ook voor bij een algemeen adres van een grote provider.
- Gaat het om een Gmail-adres, dan komt de mail vaak binnen onder een andere tab (meestal 'Reclame'). Dat is overigens niet de spammap.
- Is de nieuwsbrief misschien in de spammap terecht gekomen?
Als je bovenstaande punten bent nagegaan en de mail is toch niet te vinden, dan kunt je ons laten weten om welke adressen het gaat. Wij kijken dan in de logbestanden van de mailservers en kunnen dan soms achterhalen wat het probleem is.
Tot slot: soms geven ontvangers van een nieuwsbrief ten onrechte aan een nieuwsbrief niet gekregen te hebben. Bijvoorbeeld omdat ze deze vergeten zijn of over het hoofd hebben gezien. Het kan zelfs gebeuren dat ze niet willen toegeven dat ze de mail ontvangen hebben, bijvoorbeeld omdat ze hadden moeten reageren of omdat het om iets minder prettigs gaat, zoals een factuur.
De aflevering verbeteren
Als je dit nog niet gedaan hebt, dan is de belangrijkste stap die je kunt zetten om de aflevering van jouw nieuwsbrieven te verbeteren het authenticeren van je domein(en).