Het ontvangende en verzendende domein zijn hetzelfde. Kan dit problemen geven?

Ja, dat kan. Als het ontvangende en verzendende domein hetzelfde zijn, kan een nieuwsbrief worden geweigerd of als spam worden gemarkeerd. 

De relatie heeft in het mailadres bijvoorbeeld als domein @mijnorganisatie.nl; ook het afzendadres heeft als domein dan @mijnorganisatie.nl.
Door het e-mailsysteem van de eigen organisatie kan de nieuwsbrief worden geweigerd, met als gevolg: een hard-bounce. De nieuwsbrief kan ook worden geaccepteerd, maar door een spamfilter worden afgevangen. Reden: de nieuwsbrief aan het eigen domein komt niet van binnenuit (van eigen servers), maar van buitenaf (onze servers).
Of dit in jouw geval ook zo is, kun je testen door een afzendadres met een ander domein te gebruiken.
Als het belangrijk is dat de nieuwsbrief ook in jouw eigen organisatie goed wordt ontvangen, kun je de systeembeheerders van jouw organisatie vragen hier iets aan te doen. Bijna altijd helpt het om jouw domein verder in te stellen: lees meer over authenticatie van jouw domeinen.

Office 365

Bij Office 365 komen dit soort nieuwsbrieven niet alleen in de spammap terecht, maar wordt soms ook aangegeven dat het mogelijk om frauduleuze mail gaat. ("Deze afzender heeft onze fraudedetectiecontroles niet doorstaan en gebruikt mogelijk een vals adres"). We hebben hierover contact gehad met Microsoft en men erkent dat dit het geval is, maar heeft er geen oplossing voor. De enige mogelijkheid is het geheel uitzetten van dit soort controles binnen Office 365, wat niet aan te bevelen is omdat deze bescherming tegen phishing heel nuttig kan zijn.
Voor alle duidelijkheid: deze melding over fraude verschijnt dus alleen als je naar jouw eigen domein mailt en niet bij de relaties die jouw nieuwsbrief ontvangen.
De fraudemelding kan overigens verholpen worden door je domein te authenticeren.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op