Waarom krijg ik een melding dat nog niet alles in orde is met mijn afzendadres?

Als je een campagne wilt versturen, dan kun je een van deze meldingen zien: 

  • Nog niet alles is in orde
    Voor het domein van het afzendadres (domeinnaam.nl) is DMARC ingesteld, authenticatie is noodzakelijk. Je e-mails zullen nu bij de meeste ontvangers niet aankomen. Je moet eerst authenticatie instellen voordat je de campagne kunt versturen.
  • Geen geldig afzendadres
    Voor je campagne heb je naam@domeinnaam.nl als afzendadres gekozen. Dat adres is nog niet beschikbaar als afzendadres. 
    Je kunt in Stap 1 een ander adres selecteren, of de afzendadressen bekijken om alles in te stellen. Daarna kun je hier terugkomen voor het inplannen van je campagne.

Als je zo'n melding ziet, dan heb je in een campagne een afzendadres geselecteerd waarvan - eventueel tussen het aanmaken van deze campagne en het willen verzenden van deze campagne - de instellingen zijn gewijzigd door de e-mailprovider. In de meeste gevallen is dat de hostingpartij van het betreffende domein, of (bij grotere organisaties) de afdeling I(C)T van je organisatie. Hierbij is dan DMARC ingesteld. 

DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) is een beveiligingsstandaard die helpt bij het beschermen van e-maildomeinen tegen misbruik zoals phishing en spoofing. Het is dus eigenlijk heel goed dat dit staat ingesteld, want het beschermt jou tegen het misbruiken van jouw e-mailadres als afzendadres. Sinds juni 2025 stellen steeds meer ontvangende e-mailproviders extra filters in om gebruikers te beschermen tegen spam en reageren e-mailproviders daarop door hun domeinnamen duidelijk(er) als een betrouwbare afzender te identificeren door DMARC in te stellen.

Check je afzendadres

Bekijk in je campagne welk afzendadres je hebt geselecteerd. Dat kun je doen in Stap 5 bij de Laatste controle, en bij Stap 1 bij de Basisgegevens. Als je meerdere afzendadressen in je account hebt geplaatst, van verschillende domeinnamen en/of e-mailproviders, dan kun je in Stap 1 eventueel direct een ander afzendadres selecteren, deze nieuwe gegevens opslaan en opnieuw naar de Laatste controle in Stap 5 gaan.

Je kunt ook eerst je afzendadressen (en de beschikbaarheid daarvan in Laposta) controleren op de pagina Instellingen → Afzendadressen. Als je een melding hebt gehad dat nog niet alles in orde is, dan zie je een soortgelijke melding als op onderstaande afbeelding:

Als je dit afzendadres wilt blijven gebruiken, dan volg je gewoon de link die op je scherm wordt getoond om de authenticatie in te stellen. Je kunt ook een ander/nieuw afzendadres toevoegen door op de daarvoor bestemde knop op je scherm te klikken, hier lees je hoe je dat doet.

Authenticatie instellen

Klik op de getoonde link 'authenticatie instellen' om hiermee te starten. Je volgt daarbij dit Stappenplan. Je vindt in het stappenplan ook voorbeelden van verschillende hostingpartijen om dit zelf in te stellen. De beheerder van je domeinnaam of e-mailserver kan je hierbij helpen. Helaas kan onze helpdesk dit niet voor je instellen, maar tonen we je wel de CNAME-records die je moet toevoegen aan de DNS-instellingen; in het genoemde stappenplan zie je waar je die records kunt vinden. 

Als de authenticatie is ingesteld en je hebt dit volgens het stappenplan ook geactiveerd in je Laposta-account, dan kun je afzendadres weer gebruiken in je campagne.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op