Stap voor stap je domein authenticeren
Moet je je domein(en) authenticeren in Laposta? Hier laten we je stap voor stap zien hoe je dat doet aan de hand van een voorbeeld van 'jouwdomein.nl'.
1. Naar de pagina Authenticatie in je Laposta-account
Ga (links onderin je scherm) naar Instellingen → Authenticatie. Hier zie je de domeinnaam (of -namen) die jij gebruikt als afzendadres in Laposta.
Als je een rood kruis voor je domeinnaam ziet staan dan kun je een afzendadres van dat domein niet in Laposta kunt gebruiken zonder te authenticeren.
Let op: zie je bij de toelichting 'Authenticatie is al in een ander account ingesteld voor dit domen; je kunt direct activeren' staan? Dan kun je direct door naar stap 4 in dit stappenplan.
2. Bekijk de instructies voor jouw domeinnaam
Klik op 'Toon instructies':
In het blokje worden nu twee regels tekst getoond. Deze tekst bevat instructies voor jouw domein, zoals 'jouwdomein.nl'. Afhankelijk van de domeinprovider kan de manier waarop je de DNS-instellingen aanpast, verschillen.
Bekijk hier de specifieke instructies voor jouw domeinprovider:
- Instructies voor TransIP
- Instructies voor Mijndomein
- Instructies voor Hostnet
- Instructies voor een andere provider
Staat je domeinprovider hier niet bij? Volg dan de stappen op deze pagina.
In het blokje worden nu twee regels tekst getoond. Hieronder wordt een voorbeeld getoond met 'jouwdomein'.
Tip: Aan het einde van de regel staat een punt, als in mail.eprov.eu. ; dit is geen afsluiting van de zin, maar we raden je aan om die punt als afsluiting van je record toe te voegen.
Als je in deze stap klikt op de knop 'Activeren', dan zie je nog meer instructies!
3. Zorg dat de records worden toegevoegd aan je DNS
Je kunt nu twee verschillende dingen doen:
- De DNS-instellingen laten aanpassen door de beheerder van je domein.
De beheerder van je domein is over het algemeen je webbouwer of hostingpartij en bij grotere organisaties de afdeling I(C)T. Kopieer de twee regels tekst die je achter de opsommingstekens ziet staan en plak dit in een e-mail naar de beheerder van je domein. Vraag de beheerder die records toe te voegen aan de DNS-instellingen. Vraag ook of je op de hoogte kan worden gebracht als de beheerder deze regels heeft toegevoegd. - Zelf de records toevoegen aan de DNS.
Je moet hiervoor toegang hebben tot de DNS-instellingen van jouw domein. Voeg de twee records toe aan je instellingen en sla deze op. Dit kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
4. Activeer de nieuwe instellingen in jouw Laposta-account
Als de records aan de DNS van je domein zijn toegevoegd, dan moet je dat nog even activeren in je account in Laposta. Daarvoor ga je naar Instellingen → Authenticatie. Je klikt weer op 'Toon instructies'. Vervolgens wordt de knop 'Activeren' getoond. Klik op de knop en dan is je domein geauthenticeerd.
Je ziet nu een bevestiging (zoals in onderstaande afbeelding) dat de authenticatie actief is en kunt campagnes versturen vanuit het afzendadres waarvoor je het domein hebt geauthenticeerd.
Authenticatie niet meer actief?
Laposta controleert frequent of jouw authenticatie nog wel actief is. Het kan namelijk gebeuren dat de DNS-records hiervoor niet meer in orde zijn, als je bijvoorbeeld je domeinnaam bij een nieuwe host hebt ondergebracht of als de afdeling ICT de DNS-instellingen heeft aangepast of opgeschoond.
In dat geval ontvang je hiervan een e-mail van Laposta, waar in je wordt gewaarschuwd dat je authenticatie niet meer actief is. Je kunt je domein dan opnieuw authenticeren door de stappen in dit document te doorlopen en je authenticatie opnieuw te activeren.