Stap 1: Vul basisgegevens in

In stap 1 vul je de basisgegevens van je nieuwsbrief in. 

Naam voor campagne

Geef eerst een naam aan je nieuwsbriefcampagne. In je account vind je de campagnenaam terug in tal van overzichten en statistieken. De ontvanger van je nieuwsbrief ziet deze naam niet.  

Afzender

Ten tweede selecteer je de afzender van je nieuwsbrief. Je nieuwsbrief wordt verstuurd via ons systeem en onze servers. Voor je relaties wil je natuurlijk dat het lijkt alsof dit via jouw eigen organisatie gebeurt. Vandaar dat je wordt gevraagd welke afzendnaam (gewoonlijk de naam van je organisatie) en welk e-mailadres (afzendadres) mag worden vermeld. Kies deze zorgvuldig: ook deze gegevens zien je relaties in hun mailbox staan. 

Antwoordadres

Vervolgens geef je aan wat het antwoordadres van je nieuwsbrief is. Een nieuwsbrief kan worden beantwoord (gereplyd) door je relaties. Onder Antwoordadres kun je aangeven naar welk e-mailadres een reactie van je relaties mag worden verstuurd. Het afzend- en antwoordadres kunnen hetzelfde zijn, maar dit hoeft niet. Reacties kun je bijvoorbeeld direct laten versturen aan de juiste persoon: k.karelse@mijnsite.nl.

Onderwerpregel

Daarna voer je de onderwerpregel van je nieuwsbrief in. Deze is ontzettend belangrijk en moet je daarom weloverwogen bepalen. Je kunt de onderwerpsregel personaliseren en hieraan een emoticon toevoegen. Helemaal rechts in de balk zie je een cijfer meelopen als je een onderwerp intypt, dat het aantal karakters van je onderwerp toont.

De onderwerpregel is het eerste dat je relaties in hun mailbox van je e-mail zien. De onderwerpregel bepaalt voor een groot deel het succes van je nieuwsbrief. Een slechte onderwerpregel kan ertoe leiden dat je nieuwsbrief in een spamfilter blijft hangen. Voor tips: laposta.nl/goede-onderwerpregel

Previewtekst

Hierna voer je de previewtekst in. Deze tekst wordt in veel e-mailprogramma's getoond naast of bij het onderwerp en de afzender. Een goede previewtekst stimuleert je relaties om de nieuwsbrief te openen en te lezen. Ook de previewtekst kun je personaliseren en voorzien van een emoticon. Lees hier meer over de toepassing van de previewtekst.

Koppeling Google Analytics

Tot slot geef je aan of je gebruik maakt van Google Analytics. Als je met dit statistiekenprogramma's werkt, dan kun je dat op deze plek aanvinken. Binnen de statistieken van je website zie je in een apart rapport dan automatisch hoeveel bezoeken er precies via je nieuwsbrief aan jouw website zijn gebracht. 

Let op: bij koppeling van Google Analytics werken bij een enkele gebruiker de links naar de eigen website niet goed meer. Relaties komen dan bijvoorbeeld niet op een achterliggende pagina terecht, maar op de homepage.

Wij raden je aan je links in je nieuwsbrief altijd goed te controleren. Bij het vullen van je sjabloon (in Stap 4) kun je dit nagaan via een Preview of het versturen van een Testmail. Je kunt je links ook testen in Stap 5 (Laatste controle).

Kies een ander type campagne

Wil je niet starten met het invullen van de basisgegevens, maar wil je een ander type campagne maken? Klik dan op de link 'Kies een ander type campagne', direct onder de kop '1. Basisgegevens'. Je kunt dan kiezen of je (alsnog) een gewone campagne wil maken, of een verjaardagscampagne wil maken of een nieuwsbrief wil importeren

Door naar de volgende stap

Heb je alle basisgegevens ingevuld? Dan klik je op 'Opslaan en naar stap 2'. Je kunt altijd later weer terug naar stap 1 om onderdelen aan te passen. 

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op