Hoe importeer ik mijn nieuwsbrief vanaf internet?

Voor het importeren van jouw (nagenoeg) kant-en-klare nieuwsbrief vanaf het internet moet je het volgende doen: 

  1. Start een nieuwe campagne (op de pagina Campagnes →  Overzicht)
  2. Klik op de link 'Kies een ander type campagne'.

  3. Kies vervolgens voor de optie 'Ik wil een nieuwsbrief importeren'.

Start met het vijf stappenplan

Je kunt nu in vijf stappen je campagne samenstellen: 

1. Vul basisgegevens in

Je start met het invullen van onder meer het afzendadres en de afzendnaam, het onderwerp en de previewtekst. Zie ook: Vul basisgegevens in.

2. Selecteer ontvangers

Vink aan naar welke relatielijst(en) en/of segment(en) je jouw campagne wil verzenden. Zie ook: Selecteer ontvangers

3. Importeer nieuwsbrief

Je kunt nu jouw nieuwsbrief importeren. Daarvoor selecteer je de optie ' Ik wil importeren vanaf internet':

Je kunt nu aangeven vanaf welke plaats op het internet (welke url) je jouw nieuwsbrief wil importeren. Laposta haalt vervolgens jouw nieuwsbriefpagina binnen. De bijbehorende stylesheets voegt Laposta automatisch aan de pagina toe. De bijbehorende afbeeldingen haalt Laposta binnen; deze worden in jouw account opgeslagen. 

Links in jouw nieuwsbrief past Laposta aan, zodat er na verzending van jouw nieuwsbrief gemeten kan worden hoe vaak hierop geklikt wordt. 

Na het importeren kun je (nog steeds in Stap 3) de geïmporteerde html met de html-editor wijzigen. Zo kun je de nieuwsbrief bijvoorbeeld alsnog personaliseren. Je kunt zelf een afmeldlink invoeren of ervoor kiezen deze automatisch door Laposta te laten toevoegen.

Na het importeren kun je (met de knop Preview) bekijken hoe jouw nieuwsbrief er voor je relaties uit komt te zien. Met de knop Testmail kun je de nieuwsbrief ter controle aan jezelf en een paar anderen toesturen.

Ter toelichting: 

  • De externe stylesheets voegt Laposta aan de html toe omdat deze in e-mailprogramma's niet mogelijk zijn. In Stap 3 kun je er ook voor kiezen om jouw css inline te laten plaatsen. In dat geval worden de styles als attributen van alle afzonderlijke html-tags ingevoegd.
  • Het inline plaatsen van de stylesheets is nodig om je nieuwsbrief goed vertoond te krijgen in een aantal belangrijke e-mailprogramma's (met name Gmail en Outlook). Wij adviseren je dan ook hiervoor te kiezen.
  • Soms zorgt het inline plaatsen van stylesheets ervoor dat je nieuwsbriefpagina niet meer goed wordt weergegeven. Dit gebeurt vooral bij complexe css. In dat geval kun je het beste de css versimpelen. Eventueel kun je het inlinen uitschakelen.

4. Laatste controle

In de laatste controle kun je jouw campagne nogmaals controleren en zie je naast je nieuwsbrief ook de door ingevulde basisgegevens en geselecteerde ontvangers. 

5. Verzendtijdstip

Bepaal nu op welk moment jouw campagne verzonden moet worden naar je relaties. Dat kan direct of via de taakplanner op het scherm. Je kunt ook invullen naar welk e-mailadres een bevestiging van de verzending moet worden verstuurd.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op