Hoe gebruik ik de previewtekst?

De previewtekst is een aanvulling op je onderwerp. Met een goede previewtekst vergroot je de kans dat jouw relatie je nieuwsbrief opent en leest en kun je dus je openratio verhogen.

Waar ziet mijn relatie de previewtekst?

Veel e-mailprogramma's tonen onder of naast het onderwerp nog een extra regel tekst, vóórdat de mail geopend wordt. In veel mailprogramma's op smartphones wordt de previewtekst getoond bij de afzender en het onderwerp. In het overzicht met al die mails moet jouw relatie kiezen welke mail wel of niet, nu of straks wordt geopend. 

De previewtekst is dus een aanvulling op het onderwerp van jouw mail; zie het als de openingszin van jouw nieuwsbrief. De tekst geeft jou ruimte om jouw relatie ervan te overtuigen jouw nieuwsbrief te lezen en geeft jouw relatie een beter idee wat deze kan verwachten in jouw nieuwsbrief. 

Waar voer ik de previewtekst in?

Je vult de previewtekst in bij de basisgegevens in stap 1.
  • Je kunt (net als in de onderwerpregel) je previewtekst personaliseren. 
  • Je kunt emoticons toevoegen.
  • Helemaal rechts in de balk zie je uit hoeveel tekens jouw previewtekst bestaat.

Als je niks invult bij de previewtekst in stap 1, dan wordt de (eerste) tekst in de preheader getoond in het e-mailoverzicht van jouw relatie.

Enkele suggesties voor het gebruik van de previewtekst: 

  • Plaats hier je belangrijkste call-to-action, die uitnodigt om de nieuwsbrief direct te openen.
  • Personaliseer je preheader door jouw relaties bijvoorbeeld bij voornaam aan te spreken.
  • Gebruik de previewtekst als aanvulling op je onderwerpregel, door bijvoorbeeld je tekst te laten doorlopen in de previewtekst of al een eerst voorzet te geven op een vraag die je in een onderwerpregel stelt.
  • Hou de previewtekst kort en krachtig. Bedenk daarbij dat een overzicht van een mailprogramma op een smartphone minder ruimte heeft dan op een desktop, waardoor minder tekst te lezen is. Een krachtige previewtekst bevat tussen de 20 en 40 tekens. Probeer de tekst in ieder geval niet langer dan 100 tekens te laten zijn.
  • Heb je echt geen enkele inspiratie voor je previewtekst, dan kun je ook jouw slogan of merk- of productnaam plaatsen om bijvoorbeeld je naamsbekendheid te vergroten.

Het verschil tussen de previewtekst en de preheader

De previewtekst plaats je dus bij het onderwerp en wordt bij jouw relatie in het overzicht van het emailprogramma getoond.

De preheader wordt bovenaan de nieuwsbrief zelf getoond. Je relatie ziet de preheader dus pas als de nieuwsbrief wordt geopend. De preheader bestaat uit 2 delen:

  • een link naar de webversie van de nieuwsbrief
  • een tekst die je tijdens het vullen van het sjabloon (in stap 4) kunt plaatsen.
Je kunt de preheader bijvoorbeeld gebruiken voor een personalisatie van je nieuwsbrief, voor een vermelding van de editie van je nieuwsbrief en voor een call-to-action. Je kunt ook de previewtekst herhalen in de preheader. 

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op