Stap voor stap je domein authenticeren
Moet je je domein authenticeren in Laposta? Hier laten we je stap voor stap zien hoe je dat doet aan de hand van een voorbeeld.
1. Naar de instructie voor je domein
Ga (links onderin je scherm) naar Instellingen → Authenticatie. Hier zie je de domeinnaam (of meerdere domainnamen) die jij gebruikt als afzendadres in Laposta. Klik op Toon instructies.
Je ziet nu drie blokjes. Elk blokje bevat instructies voor jouw domein (in dit voorbeeld: laposta.info).
2. Voeg de records toe aan je DNS
Zelf de records toevoegen
De manier waarop je de DNS-instellingen aanpast verschilt per provider. Bekijk hier de instructies per provider. Staat je domeinprovider hier niet bij? Volg dan de stappen op de pagina van het screenshot in Laposta.
De records door de beheerder van je domein laten toevoegen
De beheerder van je domein is over het algemeen je webbouwer of hostingpartij en bij grotere organisaties de afdeling ICT. Onderaan de pagina staan duidelijke instructies die je kunt kopieëren en opsturen aan degene die hierover gaat. Vraag de beheerder die records toe te voegen aan de DNS-instellingen. Vraag ook of je op de hoogte kan worden gebracht als de beheerder deze regels heeft toegevoegd.
Tips bij het invoeren van de records
- Bij het invullen van het doel (bijvoorbeeld: mail.eprov.eu) is bij sommige providers nodig te eindigen met een punt, dus bijvoorbeeld zo: mail.eprov.eu.
3. Activeer de nieuwe instellingen in jouw Laposta-account
Als de records aan de DNS van je domein zijn toegevoegd, dan moet je dat nog even activeren in je account in Laposta. Daarvoor ga je naar Instellingen → Authenticatie. Je klikt weer op 'Toon instructies'. Vervolgens wordt de knop 'Activeren' getoond. Klik op de knop en dan is je domein geauthenticeerd.
Je ziet nu een bevestiging dat de authenticatie actief is en dat je campagnes kunt versturen vanuit het afzendadres waarvoor je het domein hebt geauthenticeerd.
Authenticatie niet (meer) actief?
Laposta controleert dagelijks of jouw authenticatie nog wel actief is. Het kan namelijk gebeuren dat de DNS-records hiervoor niet meer in orde zijn, als je bijvoorbeeld je domeinnaam bij een nieuwe host hebt ondergebracht of als de afdeling ICT de DNS-instellingen heeft aangepast of opgeschoond.
In dat geval ontvang je hiervan een e-mail van Laposta, waarin je wordt gewaarschuwd dat je authenticatie niet meer actief is. Je kunt je domein dan opnieuw authenticeren door de stappen in dit document te doorlopen en je authenticatie opnieuw te activeren.