Kan ik relaties nieuwsbrieven versturen die zijn gericht op hun eigen interessegebied?

Wil je jouw relaties de mogelijkheid geven om nieuwsbrieven te ontvangen die helemaal zijn afgestemd op hun interesses? In Laposta heb je daarvoor allerlei verschillende mogelijkheden waarvan je direct gebruik kan maken.

In dit voorbeeld zie je hoe je aan jouw relaties kunt vragen wat hun interessegebieden zijn waarover ze informatie in nieuwsbrieven van jou willen ontvangen.

Als je jouw relaties wil voorzien van informatie die aansluit op hun eigen interessegebied, dan moet je eerst weten wie waarin geïnteresseerd is. Je gaat daarvoor in dit voorbeeld:
  1. een extra veld toevoegen aan je lijst, met de betreffende interessegebieden;
  2. het wijzigingsformulier inrichten, zodat jouw relaties dat kunnen invullen;
  3. een link maken naar het wijzigingsformulier vanuit een campagne.

1. Extra veld(en) met interessegebieden

We gebruiken in dit voorbeeld een bestaande relatielijst met daarin e-mailadressen en voornamen van relaties. We weten van deze relaties nog niet waarin ze zijn geïnteresseerd.
Daarvoor maak je een nieuw meerkeuzeveld aan en geeft daarbij aan dat meerdere opties kiesbaar zijn.
  • Je gaat hiervoor in de betreffende lijst naar de tab Kenmerken lijst en dan naar de onderliggende tab Velden.
  • Je klikt vervolgens op de knop Nieuw veld
  • Je vult de veldnaam in, selecteert als veldtype Meerkeuze en vult de opties in die relaties hierbij hebben door verschillende opties te activeren via de link 'Optie toevoegen'. In onderstaand voorbeeld is de veldnaam 'Interesse' en zijn de vier antwoordopties Koken, Literatuur, Muziek en Natuur.

    Vervolgens selecteer je onder Kiesbaar dat meerdere opties kiesbaar mogen zijn (waarmee een relatie straks meerdere interessegebieden kan aanvinken) en klikt onderaan je scherm op de knop Opslaan.

2. Wijzigingsformulier inrichten

Je kunt hierna het formulier inrichten dat jouw relaties gaan gebruiken om hun interessegebieden aan te geven.
  • Je gaat hiervoor in de betreffende lijst naar de tab Verrijken en dan naar de onderliggende tab Aanvullen.
  • Je klikt vervolgens op de knop Beginnen:
  • Je past het wijzigingsformulier naar wens aan door velden en teksten op deze manier vorm te geven en in te stellen.
    In onderstaand voorbeeld zijn onder meer de teksten en lettertypes aangepast en staat het nieuwe meerkeuzeveld ingesteld als een verplicht in te vullen veld, waarvan de tekst van de vraag is ingesteld.

  • Klik op de knop Opslaan en naar Stap 2 om ook de bedankpagina kunnen wijzigen, die je relaties zien als ze op de knop van het wijzigingsformulier hebben geklikt.

  • Nadat je in Stap 1 en in Stap 2 het wijzigingsformulier naar wens hebt ingericht, kun je dit afsluiten door te klikken op de knop Opslaan en terug naar het overzicht.

3. Een link maken naar je wijzigingsformulier

Om jouw relaties hun profiel te laten aanpassen, maak je een link naar het wijzigingsformulier in je campagne. Je kunt hiervoor een specifieke campagne maken en verzenden of een alinea toevoegen aan een 'normale' campagne waarin je jouw relaties vraagt om hun interessegebied(en) aan te geven. Je kunt de wijzigingslink plaatsen in een tekst, een knop en/of een afbeelding:

  • Wil je een link plaatsen in een tekst, sleep dan een blok Tekst of Tekst met afbeelding in je campagne en maak gebruik van de relatievariabele voor de wijzigingslink:
  • Wil je een link plaatsen in een knop, plaats dan in een blok Knop de volgende link: /tag/edit
    Als de melding 'Nog geen link' daarna blijft staan, dan kun je die negeren. 
  • Wil je een link plaatsen achter een afbeelding, plaats dan een blok Afbeelding of Tekst met afbeelding in je campagne en gebruik daarbij de volgende link: /tag/edit
    Als je de melding 'Ongeldige link' in je campagne wordt getoond,dan kun je die negeren.

Testen van je campagne en formulier

Wil je deze link eerst testen voordat je de campagne naar al jouw relaties verstuurt? Je kunt dit helaas niet doen vanuit de preview of vanuit de specifieke functie om een testmail te verzenden, maar wel op bijvoorbeeld deze manier.

Voorkeuren laten aangeven met een contactcentrum

Het is ook mogelijk om een contactcentrum te laten inrichten, waarbij Laposta een formulier voor je op maat ontwikkeld om relaties hun voorkeuren te laten aangeven. Daarbij kunnen relaties ook automatisch in verschillende lijsten worden geplaatst, zelfs in verschillende accounts. Veel Nederlandse gemeentes, die ook vanuit een beheeromgeving werken in verschillende accounts, laten hun inwoners op die manier hun voorkeuren aangeven. 
Hier lees je meer over het contactcentrum.

Campagnes samenstellen die zijn gericht op de specifieke interessegebieden

Als je de voorkeuren van jouw relaties weet, dan kun je daarop vervolgens je campagnes gaan samenstellen. Dat kun je op verschillende manieren doen in Laposta. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van specifieke lijsten en/of van segmenten. Je kunt in je nieuwsbrieven ook specifieke inhoudsblokken wel of niet tonen op basis van de voorkeuren van jouw relaties door gebruik te maken van conditionele inhoud

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op