Hoe segmenteer ik op basis van relatiegegevens?
Op de pagina Relaties → Segmenteren kun je voor elke lijst nieuwe segmenten aanmaken of bestaande segmenten wijzigen of verwijderen.
- Een segment definieer je door één of meerdere selectieregels (selectiecriteria) te maken. Je kunt een selectieregel maken op basis van relatiegegevens of campagneresultaten.
- Als je wil segmenteren op basis van relatiegegevens, dan kun je bij het maken of wijzigen van een segment klikken op: Segmenteer op basis van relatiegegevens.
- Vervolgens kun je segmenteren op basis van alle gegevens van de relaties in deze lijst: van e-mailadres en aanmelddatum tot door jezelf ingevoerde gegevens als voor- en achternaam, woonplaats, geslacht, geboortedatum, werkzame sector, klantnummer en hobby.
Het spreekt voor zich dat je alleen op die relatiegegevens kunt segmenteren die je in je lijst hebt ingevoerd. Alleen als je in jouw lijst per relatie hebt vastgelegd in welke provincie iemand woont, kun je een segment Gelderland aanmaken. En je kunt bijvoorbeeld alleen een segment Hockey aanmaken als bij je relaties hebt ingevoerd wat hun sport van voorkeur of hobby is.
Als selectieregel kun je bijvoorbeeld selecteren:
Je selecteert in dit voorbeeld alle relaties uit jouw lijst waarbij 'Utrecht' staat ingevuld bij het veld Provincie. Rechtsboven op de pagina zie je direct vermeld staan hoeveel relaties dit segment omvat.
Op de pagina Relaties → Bekijken kun je inzien welke relaties precies tot welk segment behoren.
Bij het maken van een nieuwsbriefcampagne kun je in Stap 2 aangeven aan welke lijsten en/of segmenten je jouw nieuwsbrief wil toesturen.
Let op: als je wijzigingen aanbrengt in je veldnamen of (bij meerkeuze bij) antwoordopties, dan verander je daarmee ook je segment(en), controleer je segment daarom altijd goed!