Opt-out

Opt-out betekent dat een ontvanger van (in dit geval) nieuwsbrieven de mogelijkheid heeft om zich af te melden voor verdere ontvangst van dergelijke berichten. Het proces van opt-out houdt in dat een relatie actief aangeeft niet langer geïnteresseerd te zijn in het ontvangen van de specifieke communicatie en wil dat diens contactgegevens uit de mailinglijst worden verwijderd. 

De huidige regels voor opt-out bij het verzenden van nieuwsbrieven zijn strikt gereguleerd onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Telecommunicatiewet in Nederland. Onderstaande de belangrijkste aspecten daarvan en de manier(en) waarop je hieraan (automatisch) voldoet als je gebruik maakt van Laposta.

Duidelijke opt-out mogelijkheid

Elke nieuwsbrief moet een duidelijke en eenvoudige manier bieden aan de ontvanger om zich uit te schrijven. Dit betekent dat elke nieuwsbrief een afmeldlink moet bevatten die gemakkelijk te vinden is, meestal onderaan de e-mail.
Iedere nieuwsbrief in Laposta is automatisch voorzien van een afmeldlink. Je kunt geen campagnes verzenden zonder die afmeldlink en biedt jouw relaties dus altijd een opt-out.

Onmiddellijke uitwerking

Zodra een relatie zich afmeldt, moet dit verzoek direct of binnen een redelijke termijn worden uitgevoerd. Dit betekent dat het e-mailadres van de ontvanger onmiddellijk uit de mailinglijst verwijderd moet worden, zonder dat verdere e-mails worden verzonden.
Als een relatie zich afmeldt in Laposta, dan wordt die afmelding onmiddellijk en automatisch in jouw account verwerkt. Je ziet deze relatie niet meer als 'actieve relatie', maar als 'uitgeschreven relatie'. Je kunt deze relatie daardoor geen nieuwsbrief meer verzenden. Hier lees je hoe relaties worden uitgeschreven

Kosteloos afmelden

Het afmelden voor een nieuwsbrief moet kosteloos zijn. De ontvanger mag geen kosten in rekening worden gebracht voor het afmelden.
Wie zich afmeldt voor een nieuwsbrief die is verzonden via Laposta hoeft daarvoor nooit te betalen. 

Gebruiksgemak

Het proces van afmelden moet eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn, zonder dat de ontvanger extra stappen moet doorlopen of aanvullende informatie moet verstrekken.
Wie zich wil afmelden voor jouw nieuwsbrief klikt daarvoor op de link in jouw campagne en bevestigt vervolgens in één klik die afmelding. Deze laatste stap is nodig omdat veel scanners (die berichten controleren op spam) automatisch klikken op alle links in jouw nieuwsbrief; door een afmelder één keer extra keer te laten klikken, voorkomen we dat bots al jouw relaties automatisch afmelden. Wie zich afmeldt hoeft daarvoor nooit een account aan te maken of extra handeling te verrichten.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op