Robotfilter: kliks door scanners
De grootste problemen rond e-mail zijn spam, phishing en de verspreiding van malware. Organisaties willen zich hier natuurlijk tegen beschermen. Dit doen ze met behulp van geavanceerde filters, die alle binnenkomende mail beoordelen. Om spam tegen te houden wordt gekeken naar de tekst van de e-mail, het gebruik van afbeeldingen, en naar technische aspecten als DKIM en SPF. Om phishing en malware te voorkomen zijn er steeds meer filters die ook de links in een e-mail volgen, om te zien wat er te vinden is op de pagina waarnaar verwezen wordt.
Dat is natuurlijk verstandig, maar het volgen van de links uit de nieuwsbrieven wordt door ons systeem wel als een klik gezien. Dat is niet de bedoeling, omdat het niet om menselijke kliks gaat. Het is niet wenselijk deze kliks mee te nemen in de rapportages of ze te gebruiken als startmoment voor een automation.
Ons systeem probeert deze automatische kliks daarom zoveel mogelijk te negeren.
Hoe herkent Laposta kliks van filters en scanners?
We proberen de kliks van scanners uit de statistieken te weren en passen onze systemen frequent aan. Op dit moment bekijkt ons systeem alle binnenkomende 'events' (opens, kliks, inschrijvingen, afmeldingen, etc) voordat ze voor de rapportages beschikbaar komen. Elk event wordt op een aantal aspecten beoordeeld. De score op de afzonderlijke aspecten bepaalt of het om een mens of computer gaat. We kijken onder andere naar:
- Snelle opeenvolging van kliks vanuit hetzelfde e-mailadres;
- Snelle opeenvolging van kliks vanuit hetzelfde IP-adres (al dan niet in combinatie met de 'user agent');
- Het type event;
- IP adressen waarvan we hebben kunnen vaststellen dat het vaak scanners zijn, of waarvan we weten dat het juist geen scanners zijn.
Deze afzonderlijke beoordelingen worden samengenomen in een eindscore, die bepaalt of het event mag worden meegenomen in de resultaten.
Invloed op automations en segmenten
Als je een automation hebt ingesteld waarin een actie moet worden uitgevoerd op het moment dat iemand op een (bepaalde) link klikt, dan wil je niet dat die actie ten onrechte wordt uitgevoerd. Hoewel ons systeem probeert dit zo trefzeker mogelijk te herleiden, kunnen we helaas niet 100% garanderen dat een klik door jouw relatie is gedaan, in plaats van door een scanner. Datzelfde geldt voor de samenstelling van een segment op basis van een klik op een (bepaalde) link in een verzonden campagne. We raden je aan hiermee rekening te houden als je zo'n automation of segment aanmaakt.
Toch nog kliks van een bot?
Zie je toch nog activiteit van een scanner of robot in de Resultaten? Bijvoorbeeld veel kliks binnen één of twee seconden? Laat het ons weten als je dit tegenkomt, dan kunnen we ons filter verder verbeteren.