Robotfilter: kliks door scanners
De grootste problemen rond e-mail zijn spam, phishing en de verspreiding van malware. Organisaties willen zich hier natuurlijk tegen beschermen. Dit doen ze met behulp van geavanceerde filters, die alle binnenkomende mail beoordelen. Om spam tegen te houden wordt gekeken naar de tekst van de e-mail, het gebruik van afbeeldingen, en naar technische aspecten als DKIM en SPF. Om phishing en malware te voorkomen zijn er steeds meer filters die ook de links in een e-mail volgen, om te zien wat er te vinden is op de pagina waarnaar verwezen wordt.
Dat is natuurlijk verstandig, maar het volgen van de links uit de nieuwsbrieven wordt door ons systeem wel als een klik gezien. Dat is niet de bedoeling, omdat het niet om menselijke kliks gaat. Het is niet wenselijk deze kliks mee te nemen in de rapportages of ze te gebruiken als startmoment voor een automation.
Ons systeem probeert deze automatische kliks daarom zoveel mogelijk te negeren.
Hoe herkent Laposta kliks van filters en scanners?
Sinds juni 2021 proberen we de kliks van scanners uit de statistieken te weren. De toen gekozen aanpak bleek niet effectief genoeg, en daarom hebben we een nieuw systeem gebouwd, dat sinds oktober 2023 actief is. Dit systeem bekijkt alle binnenkomende 'events' (opens, kliks, inschrijvingen, afmeldingen, etc) voordat ze voor de rapportages beschikbaar komen. Elk event wordt op een aantal aspecten beoordeeld. De score op de afzonderlijke aspecten bepaalt of het om een mens of computer gaat. We kijken onder andere naar:
- Snelle opeenvolging van kliks vanuit hetzelfde e-mailadres;
- Snelle opeenvolging van kliks vanuit hetzelfde IP-adres (al dan niet in combinatie met de 'user agent');
- Het type event;
- IP adressen waarvan we hebben kunnen vaststellen dat het vaak scanners zijn, of waarvan we weten dat het juist geen scanners zijn.
Deze afzonderlijke beoordelingen worden samengenomen in een eindscore, die bepaalt of het event mag worden meegenomen in de resultaten.
Invloed op openratio en klikratio
Voor de invoering van dit systeem werden automatische kliks niet gefilterd en dus meegeteld in de statistieken, wat met name te zien was in de openratio en de klikratio. Het kan zijn dat deze ratio's lager uitvallen nadat het filter actief is geworden. Dit lijkt misschien jammer, maar het is wel informatiever omdat het toch niet om menselijke ontvangers ging.
Invloed op automations
Als je een automation hebt ingesteld waarin een actie moet worden uitgevoerd op het moment dat iemand op een (bepaalde) link klikt, dan wil je niet dat die actie ten onrechte wordt uitgevoerd. Dankzij de invoering van dit systeem worden vervolgacties in jouw automations alleen uitgevoerd als iemand daadwerkelijk heeft geklikt en niet na een klik van een scanner.
Toch nog kliks van een bot?
Zie je toch nog activiteit van een scanner of robot in de Resultaten? Bijvoorbeeld veel kliks binnen één of twee seconden? Laat het ons weten als je dit tegenkomt, dan kunnen we ons filter verder verbeteren.