Hoe stel ik conditionele inhoud in?
Aan ieder blok in jouw campagne kun je voorwaarden toevoegen en daarmee de inhoud conditioneel maken. Daarvoor selecteer je het betreffende blok en klik je op het icoontje voor Conditionele inhoud.
Let op: als je nieuwsbrief zo lang is dat deze bijvoorbeeld automatisch wordt afgebroken door Google, dan kan het voorkomen dat inhoudsblokken die staan ingesteld via conditonele inhoud alsnog worden vertoond.
In de drag- & drop-editor staat dit icoon rechts bovenin een contentblok:
Werk je met een sjabloon op maat van het type Joe, dan vind je het betreffende icoontje helemaal rechts, bij de knoppen voor het toevoegen, verplaatsen en verwijderen van blokken:
Vervolgens geef je aan onder welke voorwaarden het blok getoond mag worden. Hiervoor kun je alle velden van jouw geselecteerde relatielijsten gebruiken. Als je niets invult, dan wordt het blok aan alle relaties getoond die je bij het maken van jouw campagne in Stap 2 (Selecteer ontvangers) hebt aangevinkt.
Je kunt meerdere regels toevoegen, tot maximaal vijf regels per blok. Je kunt daarbij kiezen tussen ‘alle regels moeten voldoen’ (en-functie) en ‘een van de regels moet voldoen’ (of-functie). Als je in de campagne meerdere lijsten hebt geselecteerd als ontvangers, dan kun je per lijst regels instellen.
Als je een blok hebt voorzien van een voorwaarde, dan kleurt het icoontje Conditionele inhoud geel. Klik nogmaals op het icoontje om de voorwaarde(n) uit te breiden, aan te passen of te verwijderen.
Als je in de Preview van je campagne kijkt, dan zie je de volledige campagne, waarbij per blok is weergegeven hoeveel regels (=voorwaarden) je hebt toegevoegd. Klik hierop om de regels te bekijken.
Je kunt er ook voor kiezen om de preview zonder deze regels te bekijken. Daarvoor kies je in het previewscherm (en in Stap 5, Laatste controle) op 'Verberg conditionele inhoud').
Bekijk verschillende voorbeelden van conditionele inhoud voor extra inspiratie en instructie.