Kan ik een feedback-knop plaatsen in mijn nieuwsbrief?
Wil je jouw relaties in jouw nieuwsbrief vragen om feedback, omdat je wil weten of ze jouw campagne wel of niet waarderen?
Door handig gebruik te maken van relatielijsten, zelfstandig aanmeldformulieren en een extra inhoudsblok kun je zelf zulke feedbackknoppen in jouw campagne plaatsen. Onderstaand een instructie hoe je dat zou kunnen doen.
In dit voorbeeld gebruiken we links naar twee nieuwe zelfstandig aanmeldformulieren: een formulier voor positieve feedback en een formulier voor negatieve feedback.
Daarvoor maak je eerst een nieuwe lijst aan, die in dit voorbeeld 'Feedback-positieve reactie' heet. Omdat iemand na het klikken op een feedbackknop een tip of suggestie kan geven, maken we hiervoor een nieuw veld aan. Via Kenmerken lijst → Velden voegen we de tekstvelden 'Naam' en 'Tip of suggestie' toe en verwijderen we de standaardvelden 'Voornaam' en 'Achternaam':
Nu gaan we het zelfstandig aanmeldformulier van deze lijst aanpassen en vormgeven. Daarvoor gaan we in deze lijst naar Verrijken → Aanmelden en klikken in het (bovenste) blok van het zelfstandig aanmeldformulier op de knop Beginnen. Dit is het formulier dat in een nieuw venster wordt geopend bij relaties die in de nieuwsbrief op de groene duim klikken. Hier lees je hoe je dit formulier naar wens aanpast. In dit voorbeeld plaatsen we als logo het groene duimpje en passen we de titel, teksten en knop aan:
In de tweede stap passen we ook de bedankpagina aan. Deze pagina wordt alleen getoond aan relaties die het feedbackformulier hebben ingevuld en hebben geklikt op de knop Verstuur:
Als je dit zelfstandig aanmeldformulier naar eigen wens hebt aangepast en ingericht dan kun je dit opslaan en teruggaan naar het overzicht met aanmeldformulieren bij deze lijst.
We gaan nu aan de slag met het tweede formulier. Hiervoor willen we een kopie maken van het net aangepaste formulier, zodat beide formulieren er soortgelijk uitzien. Dit doe je eenvoudig door op de pagina Relaties een kopie te maken van de lijst die je net hebt aangemaakt. Omdat deze lijst nog geen relaties bevat, maakt het niet uit of je kiest voor een kopie met relaties of zonder relaties:
Van deze gekopieerde lijst zijn ook de aangepaste velden en de formulieren gekopieerd. Door op de pagina Relaties bij deze kopie op Wijzigen te klikken kun je de naam van deze lijst aanpassen. In dit voorbeeld noemen we deze lijst 'Feedback-negatieve reactie'. Via de pagina Verrijken → Aanmelden passen we het zelfstandig aanmeldformulier van deze lijst ook aan en richten dit in om relaties die niet tevreden waren over de nieuwsbrief een tip of suggestie voor verbetering te laten geven. Ook de bedankpagina passen we hiervoor aan:
Straks kun je in je campagne de links naar de zelfstandige aanmeldformulieren gebruiken. Je vindt die links bij de betreffende lijsten onder de tab Verrijken → Aanmelden. Als je daarbij de url gebruikt waarin (de relatievariabele van) het e-mailadres is geplaatst, dan wordt het e-mailadres van de ontvanger alvast ingevuld in het formulier.
Tot slot hoef je alleen nog deze links te plaatsen in je campagne. In dit voorbeeld wordt in de drag & drop-editor daarbij gebruik gemaakt van een blok Kolommen, waarbij 2 kolommen met een gelijke breedte zijn ingesteld. In de linkerkolom voeg je een titelregel toe en pas je eventueel de tekstkleur daarvan nog aan:
Direct daaronder (in hetzelfde kolomblok) plaats je een blok Afbeelding waarin je de gewenste afbeelding selecteert van je computer. Vergeet daarbij niet om de url te plakken naar het betreffende formulier voor deze feedbackknop.
Vervolgens kun je deze blokken kopiëren, de kopieën verplaatsen naar de rechterkolom en de inhoud met link en eventueel kleur aanpassen, of je kunt hiervoor nieuwe blokken naar de rechterkolom slepen en vullen. Stel de vormgeving goed in voor een juiste weergave op desktop en op een mobiele telefoon.
Je hebt nu een feedbackblok toegevoegd aan jouw campagne.
Waar vind je de feedback van jouw relaties?
Als je de nieuwsbrief hebt verzonden en de ontvangers van jouw nieuwsbrief op een van de feedbackafbeeldingen klikken, dan zie je dat op de pagina Resultaten van deze campagne onder de tab Links → In beeld. Als je met je muis over het betreffende resultaat gaat, dan zie je meer resultaten:
Als iemand een reactie heeft toegevoegd, dan wordt deze reactie bij een nieuwe actieve relatie getoond in de betreffende lijst:
Je kunt deze lijst desgewenst exporteren naar Excel. Als je dat ook doet met de feedback in het andere feedbackformulier, dan kun je zelf in Excel alle tips en suggesties samenvoegen tot één bestand en eventueel de relaties weer van deze lijst(en) verwijderen om geen dubbele actieve relaties in je account te hebben.