Inhoud van jouw nieuwsbrief in het kader van toegankelijkheid

Bij het schrijven van teksten voor nieuwsbrieven gelden ongeveer dezelfde adviezen als voor het schrijven voor het web. Mensen lezen online heel anders dan op schrift. De inhoud wordt vaak maar vluchtig bekeken. Het is daarom belangrijk dat teksten zo duidelijk mogelijk zijn en zeker niet te lang.

Verder is een logische indeling van de tekst van belang. Deze indeling moet ook zichtbaar zijn, door middel van het gebruik van koppen en subkoppen.

Het volgen van deze adviezen maakt een nieuwsbrief toegankelijker. Denk daarbij ook aan de volgende aandachtspunten:

  • Gebruik woorden die de lezers van je nieuwsbrief ook gebruiken, dat maakt de tekst makkelijker te begrijpen;
  • Deel de inhoud op in eenduidige en makkelijk te begrijpen onderdelen;
  • Begin met het belangrijkste en vul daarna pas de details in;
  • Vermijd passieve zinnen (geen 'worden' etc);
  • Houd zinnen kort en gebruik opsommingen.

Onderwerpregel

Voor nieuwsbrieven is de onderwerpregel extra belangrijk. Dit is het eerste dat mensen zien en ook een schermlezer laat vaak eerst het onderwerp horen. Probeer het onderwerp compact en direct te maken, zonder overbodige onderdelen zoals de naam van de afzender of 'Nieuwsbrief'.

Teksten van links en knoppen

Als je een link plaatst, zorg er dan voor dat de lezer weet waarnaar de link leidt en welk 'nut' dit heeft. Schrijf daarom nooit 'Klik hier' of 'Lees meer' bij een link of een knop, maar beschrijf wat er gebeurt. 

Dat is zeker van belang als je links plaatst in knoppen (of buttons); als de knoppen in meerdere kolommen worden getoond, kan voorleessoftware de teksten in die knoppen achter elkaar voorlezen en hoort jouw relatie bijvoorbeeld alleen 'lees meer, lees meer, lees meer'. Beschrijf daarom in de knop naar welke informatie deze leidt en/of wat jouw relatie hier kan doen, zoals 'Lees: korte naam van dit artikel' of 'Meld je hier aan' 

Dit kun je ook toepassen in links die je in de lopende tekst plaatst. Zeg liever ' Nu inschrijven' dan 'Wil jij je inschrijven? Klik hier'.   

Alt-teksten

Als een nieuwsbrief toegankelijk moet zijn dan is het gebruik van het alt-attribuut extra belangrijk. In de alt-tekst kan je namelijk beschrijven wat er in een afbeelding te zien is. Relaties met een visuele beperking gebruiken vaak hulpprogramma's om tekst op een pagina beter te kunnen begrijpen. Door het gebruik van een alt-tekst kunnen afbeeldingen worden voorgelezen, zodat iedereen de afbeelding begrijpt.

Omschrijf daarom in de alt-tekst zo goed mogelijk wat op afbeelding te zien is. Je kunt bij iedere afbeelding en video in je campagne een alt-tekst toevoegen:

Het is overigens niet altijd noodzakelijk of handig om een alt-tekst te plaatsen bij een afbeelding; soms remt dit juist de gebruikerservaring bij gebruik van een schermlezer. Dit geldt voor afbeeldingen die alleen een decoratieve functie hebben en voor afbeeldingen waarop een tekst staat die ook in de omringende inhoud staat en waarbij de afbeelding geen aanvullende betekenis heeft. 

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op