Toegankelijkheid (accessibility) van nieuwsbrieven

Wat wordt bedoeld met toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat online communicatie, dus ook jouw nieuwsbrief, door iedereen begrepen en gebruikt kan worden, inclusief mensen met een visuele, auditieve of cognitieve beperking. Dit zorgt niet alleen voor een grotere betrokkenheid, maar voorkomt ook dat je belangrijke doelgroepen of potentiĆ«le klanten. Bovendien worden organisaties steeds vaker beoordeeld op hoe toegankelijk hun communicatie is.  

Digitale toegankelijkheid is geen luxe meer, maar een noodzaak. Met een groeiende nadruk op inclusie en gelijke kansen is het belangrijk dat jouw nieuwsbrieven voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk zijn. Of je nu communiceert met klanten, leden of medewerkers; iedereen moet moeiteloos toegang hebben tot jouw berichten.

Kan een digitale nieuwsbrief toegankelijk zijn?

Jazeker! Ook een nieuwsbrief kan prima toegankelijk gemaakt worden. We kunnen daarin drie aandachtsgebieden onderscheiden:

  • Technisch: de opbouw van de (html) code van de nieuwsbrief;
  • Vormgeving: het gebruik van onder meer kleuren, tekstgrootte, en afbeeldingen;
  • Inhoud: de onderwerpregel, previewtekst en preheader en de teksten.

Klik hieronder verder naar de verschillende gebieden.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op