Vormgeving in het kader van toegankelijkheid

Het is goed om meteen bij het ontwerpen van een nieuwsbrief rekening te houden met de toegankelijkheid ervan. Hieronder staan een paar aandachtspunten. Het volgen hiervan beperkt de mogelijkheden van het ontwerp enigszins, maar dat betekent zeker niet dat het onmogelijk is een mooie en moderne nieuwsbrief vorm te geven.

Niet teveel afbeeldingen

Afbeeldingen zijn voor mensen met een visuele beperking minder geschikt. Het is natuurlijk niet nodig ze helemaal weg te laten, maar het is wel goed een balans te zoeken tussen tekst en beeld. 

Geen tekst in een afbeelding

Sommige nieuwsbrieven bevatten tekst die weergegeven wordt via een afbeelding. Dit wordt soms gedaan om meer controle te hebben over het uiterlijk van de tekst. Voor mensen met een visuele beperking is dit erg onhandig, omdat deze tekst niet door een schermlezer wordt meegenomen. Neem dus alle tekst op als 'gewone' (platte) tekst.

Voorkom snel knipperende inhoud

Snel flitsende afbeeldingen of kleuren kunnen bij mensen die hier gevoelig voor zijn een toeval uitlokken.

Zorg voor voldoende contrast

Mensen die minder goed kunnen zien hebben baat bij een duidelijk onderscheid in kleuren, vooral tussen de kleur van tekst en de achtergrond. Ook voor mensen die kleurenblind zijn is het belangrijk op de gekozen combinaties te letten.

Maak tekst niet te klein

Ontwerpers hebben vaak goede ogen en hebben geen problemen met kleine letters. Maar voor veel mensen is een fontgrootte van minder dan 14px al lastig te lezen. Gebruik daarom minimaal 14px. Bij mobiele schermen wordt tekst vaak nog kleiner weergegeven. Gebruik daarom media queries om een minimale grootte van 16px te garanderen.

Kies een duidelijk leesbaar lettertype

Dankzij de beschikbaarheid van webfonts is er een ruime keuze aan lettertypes. Maar ze zijn niet allemaal even leesbaar. Kies een lettertype dat niet teveel op een schrijfletter lijkt en waarbij de ruimte tussen de letters niet te klein is. Let ook op de leesbaarheid van het fallback-font, dat getoond wordt als het e-mailprogramma van de ontvanger geen webfonts ondersteunt.

Zorg voor voldoende witruimte

Net als de grootte van de tekst en de keuze van het lettertype is ook de aanwezigheid van witruimte belangrijk voor de leesbaarheid. Het gaat hierbij om de regelafstand (die moet minimaal 2px groter zijn dan de gekozen lettergrootte) en om de ruimte tussen paragrafen. Door ook afstand te houden tussen de randen van de e-mail en de tekst en tussen afbeeldingen en tekst wordt de nieuwsbrief extra overzichtelijk.

Vul tekst niet uit

Het uitvullen van tekst ('justified' in het Engels) is gebruikelijk in gedrukte tekst, maar op een scherm zorgt de onregelmatige afstand tussen woorden voor een onrustig beeld. Tekst die links is uitgelijnd is het best leesbaar.

Maak knoppen en links groot genoeg

Voor mensen die een muis niet heel precies kunnen besturen, of die hun vingers niet heel precies kunnen plaatsen, is het van belang ervoor te zorgen dat knoppen en links lekker groot zijn. Voor de weergave op kleine schermen is het overigens voor alle lezers van belang dat het tikken op knoppen gemakkelijk gaat.

Tools

  • Bekijk de nieuwsbrief zelf. Probeer hoe de nieuwsbrief eruit ziet zonder afbeeldingen. Probeer ook wat er gebeurt als de inhoud wordt vergroot (zoomen). Ziet het er dan nog steeds goed uit?
  • Om te zien of er voldoende contrast is zijn er verschillende tools beschikbaar, bijvoorbeeld https://contrastchecker.com.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op