Kan ik ook direct html-code in Laposta invoeren?
Ja, je kunt direct html-code in Laposta invoeren. Dat doe je zo:
- Start een nieuwe campagne (op de pagina Campagnes → Overzicht)
- Klik op de link 'Kies een ander type campagne'.
- Kies vervolgens voor de optie 'Ik wil een nieuwsbrief importeren'.
Start met het vijf stappenplan
Je kunt nu in vijf stappen je campagne samenstellen:
1. Vul basisgegevens in
Je start met het invullen van onder meer het afzendadres en de afzendnaam, het onderwerp en de previewtekst. Zie ook: Vul basisgegevens in.
2. Selecteer ontvangers
Vink aan naar welke relatielijst(en) en/of segment(en) je jouw campagne wil verzenden. Zie ook: Selecteer ontvangers
3. Importeer nieuwsbrief
Je kunt nu html-code gaan invoeren. Daarvoor selecteer je vanzelfsprekend de optie ' Ik wil html-code invoeren' en klik je op 'Start importeren':
Door het invoeren van html-code kun je nu jouw hele nieuwsbrief in Laposta opbouwen of plakken. Hierbij kun je ervoor kiezen om jouw css inline te laten plaatsen.
Na het invoeren kun je (nog steeds in Stap 3) met de knop Preview bekijken hoe de nieuwsbrief er voor jouw relaties uit komt te zien. Met de knop Testmail kun je jouw nieuwsbrief ter controle aan jezelf en een paar anderen toesturen.
Ter toelichting: bij het inline plaatsen van jouw css worden de styles als attributen van alle afzonderlijke html-tags ingevoegd.
Het inline plaatsen van de stylesheets is nodig om je nieuwsbrief goed vertoond te krijgen in een aantal belangrijke e-mailprogramma's (met name Gmail en Outlook). Wij adviseren je dan ook hiervoor te kiezen.
Soms zorgt het inline plaatsen van stylesheets ervoor dat je nieuwsbriefpagina niet meer goed wordt weergegeven. Dit gebeurt vooral bij complexe css. In dat geval kun je het beste de css versimpelen. Eventueel kun je het inlinen uitschakelen.
4. Laatste controle
In de laatste controle kun je jouw campagne nogmaals controleren en zie je naast je nieuwsbrief ook de door ingevulde basisgegevens en geselecteerde ontvangers.
5. Verzendtijdstip
Bepaal nu op welk moment jouw campagne verzonden moet worden naar je relaties. Dat kan direct of via de taakplanner op het scherm. Je kunt ook invullen naar welk e-mailadres een bevestiging van de verzending moet worden verstuurd.