Hoe importeer ik mijn nieuwsbrief vanaf mijn eigen computer?
Voor het importeren van jouw (nagenoeg) kant-en-klare nieuwsbrief vanaf jouw computer moet je het volgende doen:
- Start een nieuwe campagne (op de pagina Campagnes → Overzicht)
- Klik op de link 'Kies een ander type campagne'.
- Kies vervolgens voor de optie 'Ik wil een nieuwsbrief importeren'.
Start met het vijf stappenplan
Je kunt nu in vijf stappen jouw campagne samenstellen en jouw nieuwsbrief daarbij importeren:
1. Vul basisgegevens in
Je start met het invullen van onder meer het afzendadres en de afzendnaam, het onderwerp en de previewtekst. Zie ook: Vul basisgegevens in.
2. Selecteer ontvangers
Vink aan naar welke relatielijst(en) en/of segment(en) je jouw campagne wil verzenden. Zie ook: Selecteer ontvangers
3. Importeer nieuwsbrief
Je kunt nu jouw nieuwsbrief importeren. Daarvoor selecteer je de optie ' Ik wil importeren vanaf mijn computer':
Je kunt nu de html en bijbehorende bestanden van je nieuwsbrief uploaden vanaf jouw computer. Bij het importeren moeten de bijbehorende bestanden in de vorm van een zip-bestand worden aangeboden. Na het uploaden pakt Laposta alles uit en voegt html en stylesheets samen.
Afbeeldingen worden in Laposta opgeslagen. Links in de nieuwsbrief past Laposta aan, zodat er na verzending van jouw nieuwsbrief gemeten kan worden hoe vaak daarop geklikt wordt.
Na het importeren kun je (nog steeds in Stap 3) de geïmporteerde html met de html-editor wijzigen. Zo kun je jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld alsnog personaliseren. Je kunt zelf een afmeldlink invoeren of ervoor kiezen deze automatisch door Laposta te laten toevoegen.
Na het importeren kun je (met de knop Preview) bekijken hoe je nieuwsbrief er voor jouw relaties uit komt te zien. Met de knop Testmail kunt je de nieuwsbrief ter controle aan jezelf en een paar anderen toesturen.
Ter toelichting:
- De externe stylesheets voegt Laposta aan de html toe omdat deze in e-mailprogramma's niet mogelijk zijn. In Stap 3 kun je er ook voor kiezen om jouw css inline te laten plaatsen. In dat geval worden de styles als attributen van alle afzonderlijke html-tags ingevoegd.
- Het inline plaatsen van de stylesheets is nodig om je nieuwsbrief goed vertoond te krijgen in een aantal belangrijke e-mailprogramma's (met name Gmail en Outlook). Wij adviseren je dan ook hiervoor te kiezen.
- Soms zorgt het inline plaatsen van stylesheets ervoor dat je nieuwsbriefpagina niet meer goed wordt weergegeven. Dit gebeurt vooral bij complexe css. In dat geval kun je het beste de css versimpelen. Eventueel kun je het inlinen uitschakelen.
4. Laatste controle
In de laatste controle kun je jouw campagne nogmaals controleren en zie je naast je nieuwsbrief ook de door ingevulde basisgegevens en geselecteerde ontvangers.
5. Verzendtijdstip
Bepaal nu op welk moment jouw campagne verzonden moet worden naar je relaties. Dat kan direct of via de taakplanner op het scherm. Je kunt ook invullen naar welk e-mailadres een bevestiging van de verzending moet worden verstuurd.