Ik heb een tabel geplaatst die niet goed wordt getoond, hoe kan ik dit oplossen?
Heb je een tabel geplaatst in een tekstvak, maar wordt deze niet goed getoond in je nieuwsbrief? Dat kan kloppen: veel e-mailprogramma's kunnen zo'n tabel niet goed weergeven; vaak wordt de breedte van de kolommen aangepast, een ander lettertype getoond en/of de uitlijning aangepast. Ook in de mobiele weergave wordt zo'n zelf gemaakte of geplakte tabel niet goed weergegeven.
Vaak wordt een tabel gebruikt om een agenda in te plaatsen, zoals ook in bijvoorbeeld een Word-document vaak wordt gedaan. We raden je echter aan om zelf geen tabellen te plaatsen in je nieuwsbrief, maar te kiezen voor een alternatieve weergave. Dat kan op meerdere manieren.
1. Een opsomming
Je kunt een agenda eventueel ook in een opsomming plaatsen. Je selecteert daarvoor een blok Tekst, plaatst daarin per regel een agenda-item en maakt hiervan een lijst:
Je kunt hiervoor ook een genummerde lijst maken, maar: een genummerde lijst wordt niet altijd goed weergegeven in e-mailprogramma's als Outlook, dus test dit goed in een testmail.
2. Gebruik maken van kolommen
Een goed alternatief voor het gebruik van een tabel is gebruik te maken van het blok 'Kolommen'. Dat kan alleen als je een campagne samenstelt in de drag & drop-editor. Hier lees je meer over het gebruik van dit blok in de drag & drop-editor.
Je sleept daarvoor een blok 'Kolommen' in je nieuwsbrief. In de linkerkolom sleep je een blok 'Tekst' en plaats je bijvoorbeeld de tijd. Je kunt de titel van het blok verwijderen en alle marges desgewenst aanpassen onder 'Vormgeving'. Je kunt dit Tekstblok kopiëren en verslepen naar de rechterkolom (of in de rechterkolom een nieuw Tekstblok slepen). Je typt daarin bijvoorbeeld de tekst van het agenda-item. Je kunt de verhouding tussen de linker- en rechterkolom bepalen door de kolomgrens in je nieuwsbrief te selecteren en naar links of rechts te slepen. Let daarbij ook goed op de weergave op een mobiele telefoon.
Als je tevreden bent over de instelling van dit kolomblok, dan kopieer je dat kolomblok en pas je teksten daarin aan in de linker- en rechterkolom. Je kunt daarbij eventueel ook nog een andere achtergrondkleur instellen in een volgend Kolommenblok, om agendapunten te onderscheiden.
Let op: je gebruikt per item een nieuw kolommenblok, zodat dit ook in de mobiele weergave goed wordt getoond. Als je één tekstblok links zou plaatsen met bijvoorbeeld alle nummers en tijden en rechts een tekstblok met alle items, dan zal dit in de mobiele weergave per blok onder elkaar worden getoond en is de agenda niet meer duidelijk.
3. Een eigen opsomming met een blok Kolommen
Als je gebruik wil maken van een opsomming, maar niet tevreden bent over de weergave van de opsommingstekens, dan zou je ook een eigen opsomming kunnen maken door gebruik te maken van blokken 'Kolommen'. Daarvoor sleep je een blok 'Kolommen' in je nieuwsbrief. In onderstaand voorbeeld is de achtergrondkleur daarvoor ingesteld met een roze kleur.
- In de linkerkolom sleep je een blok 'Afbeelding'. Hierin selecteer je een eigen afbeelding van je computer die je als opsommingsteken wil gebruiken. In onderstaand voorbeeld is dat een pijl.
- In de rechterkolom sleep je een blok 'Tekst'. Hierin kun je de titel aanpassen of verwijderen en jouw tekst plaatsen.
- Als je tevreden bent over de breedte van de kolommen, de indeling van de blokken en marges en de weergave op desktop en mobiel, dan kun je het Kolommenblok kopiëren. De afbeelding (jouw opsommingsteken) wordt dan al getoond en de tekst in het onderste blok kun je weer aanpassen.
In onderstaand voorbeeld is het Tekstblok in het bovenste blok Kolommen geselecteerd; de groene rand toont de kolom, de grijze rand staat om het blok 'Tekst' dat in de rechterkolom is geplaatst.