Welke eisen stelt Laposta aan een wachtwoord?

Als je een account aanmaakt in Laposta, of als je een eigen inlognaam in een bestaand account krijgt, dan stel je altijd zelf jouw wachtwoord in. Laposta hanteert daarvoor een wachtwoordbeleid.

Een wachtwoord moeten uit minimaal 8 en maximaal 64 karakters bestaan. Daarbij mag het wachtwoord uit hoofd- en kleine letters, getallen en speciale tekens bestaan, maar dat hoeft niet. Sterker nog: het gebruik van lange wachtwoorden is veiliger dan het gebruik van een kort wachtwoord met verschillende tekens. Zo is bijvoorbeeld het wachtwoord 'kaas boek boom fiets' sterker dan 'W8woord123' .

Bij het aanmaken van een (nieuw) wachtwoord geeft Laposta feedback of het wachtwoord veilig genoeg is. Als het wachtwoord lijkt op een veelgebruikt wachtwoord, of als het wachtwoord eigenlijk te klein is en hoofdlettergebruik niet helpt om dit veiliger te maken, of als het wachtwoord veiliger zou worden door meer woorden toe te voegen, dan wordt daarvan direct een melding getoond. Pas als het wachtwoord veilig genoeg bevonden wordt, dan kun je het wachtwoord opslaan.   

Opnieuw instellen wachtwoord

Als je dat wil, of als je jouw wachtwoord hebt vergeten, dan kun je zelf jouw wachtwoord resetten. Je krijgt dan een e-mail met een link op het bij ons bekende e-mailadres. De link leidt naar een formulier waar een nieuw wachtwoord ingevuld kan worden. 
We verplichten gebruikers van ons systeem niet om periodiek een nieuw wachtwoord in te stellen. Tegenwoordig wordt het opnieuw instellen van wachtwoorden als nadelig gezien omdat dit vaak leidt tot de keuze voor zwakkere wachtwoorden waarbij patronen worden hergebruikt. Bovendien blijken gebruikers wachtwoorden dan op te schrijven en kan het verplicht instellen van een nieuw wachtwoord tot frustratie leiden. 

Kies voor extra beveiliging met 2FA

Meervoudige authenticatie (of tweestapsverificatie, two-factor authentication of 2FA) is een betere beveiligingsmaatregel dan het periodiek verplicht instellen van een nieuw wachtwoord. Laposta biedt iedere gebruiker de mogelijkheid 2FA in te stellen, en geeft organisaties de mogelijkheid 2FA verplicht te stellen voor al hun gebruikers in een Lapost-account. Lees hier hoe je 2FA eenvoudig activeert in jouw account.
Bij een betaald account kan ook een andere authenticatiemethode op maat worden geïmplementeerd, namelijk Single Sign-On (SSO).

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op