Tweestapsverificatie

Tweestapsverificatie wordt ook wel 'verificatie in twee stappen' of 'authenticatie in twee stappen' genoemd (en in het Engels heet het meestal 'two-step verification'). Het is een extra stap bij het inloggen, waardoor uw account beter beschermd is.

Gewoonlijk logt u in met uw login en wachtwoord. Als u tweestapsverificatie hebt ingeschakeld wordt als extra stap daarna gevraagd een code in te tikken die op uw mobiele telefoon verschijnt. Hierdoor is het voor iemand anders niet voldoende uw login en wachtwoord te weten; ook het fysiek bezit van uw telefoon is nu nodig om toegang te krijgen tot uw account. Het maakt het inloggen een stukje lastiger, maar wel een stuk veiliger.

Tweestapsverificatie activeren

U kunt tweestapsverificatie activeren onder Toegang & abonnement → Inloggen. Volg de instructies op deze pagina:

  1. Download en installeer een tweestapsverificatie app, zoals Google Authenticator, Microsoft Authenticator of Authy;
  2. Scan de qr-code op de pagina;
  3. Voer de code uit de app in.

Als u dit gedaan heeft wordt bij de volgende keer inloggen om de code uit de app gevraagd.

Belangrijk: backup-code

Bij het activeren van tweestapsverificatie krijgt u een backup-code te zien. Bewaar deze goed. Deze backup-code kunt u eenmalig in plaats van een code uit de app gebruiken om in te loggen. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als u uw telefoon verloren bent.

Als u de backup-code gebruikt heeft wordt tweestapsverificatie uitgeschakeld. U krijgt hier ook melding van. Bij het opnieuw activeren krijgt u weer een nieuwe backup-code.

Tweestapsverificatie uitschakelen

Als u tweestapsverificatie niet meer wilt gebruiken kunt u dit uitschakelen onder Toegang & abonnement → Inloggen.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op