Tweestapsverificatie (2FA)
Tweestapsverificatie wordt ook wel 'verificatie in twee stappen' of 'authenticatie in twee stappen' genoemd (en in het Engels heet het meestal 'two-factor authentication', 2FA). Het is een extra stap bij het inloggen, waardoor jouw account beter beschermd is.
Gewoonlijk log je in met jouw login en wachtwoord. Als je tweestapsverificatie hebt ingeschakeld, dan wordt als extra stap daarna gevraagd om een code in te tikken die op jouw mobiele telefoon verschijnt. Hierdoor is het voor iemand anders niet voldoende om jouw login en wachtwoord te weten; ook het fysiek bezit van jouw telefoon is nu nodig om toegang te krijgen tot jouw account. Het maakt het inloggen een stuk veiliger, waardoor onder meer de relatiegegevens en campagnes in jouw account beter zijn beschermd.
Tweestapsverificatie activeren
Je kunt tweestapsverificatie zelf activeren onder Toegang → Tweestapsverificatie.
Je ziet nu een overzicht van de manieren waarop je de tweestapsverificatie kunt inschakelen. Dat kan door gebruik te maken van een authenticator-app, die je wellicht al op je telefoon hebt staan of kunt downloaden, en/of via SMS:
Authenticator-app
Klik achter 'Authenticator-app' op Inschakelen. Om misbruik van anderen te voorkomen, gaan we daarbij eerst controleren of jij dit echt zelf doet. Klik daarvoor op de knop 'Controleren'; je ontvangt dan een code via het e-mailadres dat bij ons bekend is. Vul deze code en je wachtwoord in om door te gaan met het inschakelen van je tweestapsverificatie.
Je kunt vervolgens de instructies voor het instellen van de app volgen:
- Download en installeer een tweestapsverificatie app, zoals Google Authenticator, Microsoft Authenticator of Authy;
- Registreer je door de qr-code op de pagina te scannen;
- Voer de code uit de app in.
Klik tot slot op de knop 'Inschakelen'. Je ziet nu de melding dat de authenticatie-app is ingeschakeld.
Je ziet in dit scherm dat een backup-code is aangemaakt. Bewaar deze goed. Deze backup-code kun je eenmalig gebruiken - in plaats van een code uit de app - om in te loggen. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als je jouw telefoon verloren bent.
Als je de backup-code gebruikt hebt, wordt tweestapsverificatie uitgeschakeld. Je krijgt hier ook melding van. Bij het opnieuw activeren, krijg je weer een nieuwe backup-code.
SMS
Klik achter 'SMS' op Inschakelen. Om misbruik van anderen te voorkomen, gaan we daarbij eerst controleren of jij dit echt zelf doet. Klik daarvoor op de knop 'Controleren'; je ontvangt dan een code via het e-mailadres dat bij ons bekend is. Vul deze code en je wachtwoord in om door te gaan met het inschakelen van je tweestapsverificatie.
Selecteer vervolgens het betreffende land en vul jouw telefoonnummer in (zonder landcode). Je ontvangt dan een bevestigingscode via SMS. Vul die code in en klik op 'Inschakelen'.
Je ziet nu de melding dat SMS is ingeschakeld. Je ziet in dit scherm ook dat een backup-code is aangemaakt. Bewaar deze goed. Deze backup-code kun je eenmalig gebruiken - in plaats van een code uit de app - om in te loggen.
Tweestapsverificatie uitschakelen
Als je tweestapsverificatie niet meer wilt gebruiken, dan kun je dit uitschakelen door je back-upcode in te vullen.
Let op: als in je account staat ingesteld dat je verplicht met tweestapsverificatie moet inloggen, dan kun je de tweestapsverificatie niet zelf uitzetten.