Tweestapsverificatie (2FA)
Tweestapsverificatie wordt ook wel 'verificatie in twee stappen' of 'authenticatie in twee stappen' genoemd (en in het Engels heet het meestal 'two-step verification', 2FA). Het is een extra stap bij het inloggen, waardoor jouw account beter beschermd is.
Gewoonlijk log je in met jouw login en wachtwoord. Als je tweestapsverificatie hebt ingeschakeld, dan wordt als extra stap daarna gevraagd om een code in te tikken die op jouw mobiele telefoon verschijnt. Hierdoor is het voor iemand anders niet voldoende jouw login en wachtwoord te weten; ook het fysiek bezit van jouw telefoon is nu nodig om toegang te krijgen tot jouw account. Het maakt het inloggen een stuk veiliger, waardoor onder meer de relatiegegevens en campagnes in jouw account beter zijn beschermd.
Tweestapsverificatie activeren
Je kunt tweestapsverificatie zelf activeren onder Toegang → Tweestapsverificatie.
Klik op Activeren en volg de instructies op deze pagina:
- Download en installeer een tweestapsverificatie app, zoals Google Authenticator, Microsoft Authenticator of Authy;
- Scan de qr-code op de pagina;
- Voer de code uit de app in.
Als je dit gedaan hebt, dan wordt bij de volgende keer inloggen om de code uit de app gevraagd.
Belangrijk: backup-code
Bij het activeren van tweestapsverificatie krijg je een backup-code te zien. Bewaar deze goed. Deze backup-code kun je eenmalig in plaats van een code uit de app gebruiken om in te loggen. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als je jouw telefoon verloren bent.
Als je de backup-code gebruikt hebt wordt tweestapsverificatie uitgeschakeld. Je krijgt hier ook melding van. Bij het opnieuw activeren krijg je weer een nieuwe backup-code.
Tweestapsverificatie uitschakelen
Als je tweestapsverificatie niet meer wil gebruiken, dan kun je dit uitschakelen onder Toegang → Inloggen.
Let op: als in je account staat ingesteld dat je verplicht met tweestapsverificatie moet inloggen, dan kun je de tweestapsverificatie niet zelf uitzetten.