Overbelasting website, vertraagd versturen
Het versturen van een grote campagne kan zorgen voor overbelasting van je website. Hier lees je hoe dat komt, en hoe het te voorkomen is.
In nieuwsbrieven staan vaak links naar websites. Deze links worden (hopelijk) aangeklikt door de lezers van je nieuwsbrief, en op die manier zorgt de nieuwsbrief voor bezoek aan je website. Omdat niet iedereen tegelijk klikt wordt het bezoek gespreid en vormt geen probleem.
Maar er is een andere manier waarop de links wel een probleem kunnen vormen. Om te voorkomen dat werknemers worden blootgesteld aan spam en phishing maken veel organisaties namelijk gebruik van automatische filters. Deze filters controleren alle binnenkomende e-mails. Bij deze controle worden ook alle links in de e-mails gevolgd, om te zien of de websites waarnaar verwezen wordt betrouwbaar zijn.
Omdat het versturen van een campagne heel snel gaat (duizenden e-mails per minuut) kan ook het opvragen van de links door de filters heel snel gaan. Niet elke website is bestand tegen duizenden kliks binnen een paar minuten; een website kan hier traag door worden of zelfs helemaal uitvallen.
Gaat jouw website 'plat' na het versturen van een grote campagne? Neem dan contact op met de helpdesk. We kunnen het versturen van campagnes langzamer laten verlopen, zodat de belasting gespreid wordt.