Tracking en rapportage
Veel mensen vinden het belangrijk om de resultaten van verzonden nieuwsbrieven in te kunnen zien. Bijvoorbeeld hoe vaak een campagne geopend is, op welke links geklikt is en ook wie dat precies heeft gedaan. Om deze gegevens te kunnen laten zien, legt Laposta op verschillende manieren het gedrag van jouw ontvangers vast. Bij het openen van een nieuwsbrief wordt bijvoorbeeld een onzichtbaar plaatje geladen, en bij het klikken op een link wordt de lezer eerst via onze servers gestuurd, zodat we kunnen registreren wie op welke link klikt. Het vastleggen van deze gegevens betekent een inbreuk op de privacy van de lezers van jouw nieuwsbrieven en niet iedereen is ertoe bereid deze inbreuk te maken.
Om tegemoet te komen aan de wens om de privacy van ontvangers van jouw nieuwsbrieven te verbeteren, bieden we een aantal instellingen aan als je een (betaald) abonnement hebt, die hieronder uitgelegd worden.
Optie 1: geen tracking, maximale privacy
Als je voor deze optie kiest, dan schakelen we alle tracking voor jouw nieuwsbrieven uit. Dat betekent geen onzichtbare afbeeldingen meer in jouw nieuwsbrieven, en geen links die via onze servers lopen.
Het gevolg van deze instelling is dat we geen resultaten meer kunnen tonen over de interactie van jouw lezers met jouw nieuwsbrief, behalve gegevens over bounces en afmeldingen.
Optie 2: wel tracking, geen persoonlijke resultaten
Bij deze optie registreren we wel alle gegevens, maar tonen we alleen geaggregeerde resultaten. Er is dus geen data meer zichtbaar over individuele acties.
Het gevolg van deze instelling is dat we geen resultaten meer kunnen tonen op persoonsniveau; dus bijvoorbeeld nog wel hoe vaak een link is aangeklikt, maar niet meer wie dat precies gedaan heeft.
Optie 3: volledige tracking (standaard)
Met deze optie laten we je zoveel mogelijk interacties zien: of je nieuwsbrief geopend is, of er geklikt is, maar ook door wie dat precies is gebeurd. Dit is de standaardinstelling.
Activeren van deze instellingen
Bovenstaande opties zijn alleen beschikbaar als je een (betaald) abonnement hebt en kun je (bewust) niet zelf activeren in jouw account. Stuur hiervoor een e-mail naar helpdesk@laposta.nl om een van bovenstaande opties in je abonnement te laten activeren.