Spam
Een spambericht is een bericht dat ongevraagd wordt ontvangen. Ongevraagde e-mails zijn de bekendste vorm van spam, maar ongevraagde sms'jes, mms'jes, telefoontjes en faxberichten vallen hier ook onder.
Alleen berichten die een commerciële, charitatieve of ideële boodschap bevatten, kunnen spam zijn. Een persoonlijk bericht (ongevraagd) versturen naar een persoon of bedrijf waar je al contact mee hebt gehad, mag dus wel. Onder commercieel wordt verstaan: een bericht waarin direct of indirect een product of dienst geprobeerd wordt te verkopen.
Spammen - het ongevraagd berichten versturen - is in Nederland verboden. Het maakt hierbij niet uit of deze berichten bestemd zijn voor privé personen of zakelijke instellingen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op. Bij overtreding van de spamregels kan ACM boetes opleggen tot maximaal 450.000 euro.
Bij Laposta hechten we zeer aan de spelregels van ACM. Wij houden ons eraan en vragen van onze klanten zich ook hieraan te houden.
Om te voorkomen dat jouw nieuwsbrieven als spam worden beschouwd, moeten deze aan drie eisen voldoen:
- Het moet duidelijk zijn dat de nieuwsbrief van jou afkomstig is
- Jouw relatie moet zich eenvoudig kunnen afmelden voor volgende nieuwsbrieven
- Jouw relatie moet een bestaande klant zijn of jij moet expliciete toestemming van jouw relatie voor toezending hebben
Voor de eerste twee punten hebben we binnen Laposta gezorgd. Binnen ons programma moet worden aangeven van wie jouw nieuwsbrief afkomstig is. Een persoons- of bedrijfsnaam volstaat. Een alias of pseudoniem is niet toegestaan. Jouw nieuwsbrieven kunnen alleen via door jou goedgekeurde afzendadressen worden verstuurd.
Verder heeft elke nieuwsbrief die via Laposta wordt verstuurd een afmeldlink. Als jouw relatie hierop klikt, wordt deze automatisch uitgeschreven voor volgende nieuwsbrieven.
Voor het derde punt draag jij als eerste zorg. Je mag jouw relaties alleen een nieuwsbrief toesturen als het bestaande klanten van je zijn of je hieraan voorafgaand expliciet toestemming hebben gegeven (opt-in).
Expliciete toestemming kunt je verkrijgen via een
aanmeldformulier op jouw website. Op jouw website en in jouw online en offline communicatie kun je mensen attenderen op deze mogelijkheid zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief.
Op onze site vind je
tips om te voorkomen dat jouw nieuwsbrief als spam wordt gemarkeerd.