Gevolgen voor nieuwsbrieven en e-mailmarketing
E-mailmarketing is een digitale marketingstrategie waarbij je e-mails verzend naar een groep ontvangers met een doel. Denk aan het promoten van producten of diensten, het opbouwen van relaties met klanten, het betrekken van abonnees of het aanmoedigen van mensen om een actie te ondernemen (een formulier invullen, een website bezoeken etc)
De nieuwsbrief is een vorm van informatie verstrekken of het opbouwen of onderhouden van relaties met klanten, maar ook met geïnteresseerden en leden.
E-mailmarketing: wanneer mag je mensen aanschrijven
Er moet een reden of een doel zijn of een basis zijn waarop wensen worden aangeschreven. In juridische termen een “ grondslag”. Om te voorkomen dat mensen ongevraagd e-mails ontvangen (spam of zelfs phishing mails) is er wetgeving met betrekking tot e-mailmarketing. Belangrijke aspecten zijn;
- Telecommunicatiewet:
- Toestemming van de ontvanger; bij commerciële e-mails kan toestemming expliciet zijn, waarbij de ontvanger actief instemt met het ontvangen van e-mails, of impliciet, bijvoorbeeld wanneer er al een bestaande zakelijke relatie is.
- Transparantie en identificatie: Het is belangrijk dat commerciële e-mails duidelijk identificeerbaar zijn als reclame en dat de afzender van de e-mail correct wordt geïdentificeerd.
- Opt-out mogelijkheid: Ontvangers van commerciële e-mails moeten altijd de mogelijkheid hebben om zich af te melden (opt-out) voor verdere communicatie. Deze afmeldmogelijkheid moet gemakkelijk te vinden en te gebruiken zijn.
zie ook: Spam voorkomen in uw reclame | ACM.nl
Gevolgen van de telecommunicatiewet voor nieuwsbrieven en e-mailmarketing
Relaties
Voor de verwerking van persoonsgegevens is vanuit de AVG altijd een ‘rechtmatige grondslag’ nodig. Dit kan ondubbelzinnige en vastgelegde toestemming zijn, of een (verkoop)overeenkomst of het gerechtvaardigde marketingbelang van een organisatie. Dit kan worden vastgelegd in een verwerkingsregister.
Aanschrijven van relaties met nieuwsbrieven
De voorwaarden waaronder je e-mails mag versturen op grond van deze gegevens zijn vastgelegd in de Telecommunicatiewet. Die wet is niet gewijzigd met de invoering van de AVG.
Ten opzichte van de vorige wet (Wbp) zijn er dus geen wezenlijke veranderingen. Het is nog steeds toegestaan een persoon of organisatie te bellen of post te sturen met een aanbod zonder dat je daarvoor toestemming hebt.
Per e-mail mag dat niet zomaar; dit zijn de voorwaarden:
- Of je hebt ondubbelzinnig toestemming van de betrokkene, door middel van een verklaring of een actieve handeling. (Dus geen zinnetje in de algemene voorwaarden waarin staat dat iemand akkoord gaat met de ontvangst van een nieuwsbrief, of een vooraf aangevinkt hokje bij een formulier).
- Of je hebt een bestaande klantrelatie met de betrokkene. Voorwaarde is wel dat in elke mail duidelijk aangegeven wordt hoe men zich kan afmelden. (Dit wordt in Laposta automatisch geregeld).