Gmail slaat alle afbeeldingen op. Wat betekent dat voor mijn openratio?
Sinds december 2013 slaat Gmail alle afbeeldingen van e-mails op op hun eigen proxyservers. Afbeeldingen in jouw nieuwsbrief worden vervolgens vertoond vanuit de cache van Gmail (Google); ze worden niet meer (elke keer) via onze servers opgevraagd.
Als jouw Gmail-relatie jouw nieuwsbrief opent, slaat Gmail de afbeeldingen in die nieuwsbrief eerst op. Gmail verandert daarbij de unieke afbeeldings-url in jouw nieuwsbrief en vervangt deze door een verwijzing naar hun cache. In de cache van Google worden jouw afbeeldingen voor in ieder geval 24 uur opgeslagen. Jouw Gmail-relatie leest jouw nieuwsbrief vervolgens met de door Google opgeslagen afbeeldingen.
Als gebruiker van een nieuwsbriefprogramma als Laposta zit aan deze aanpassing van Gmail een aantal voordelen. Gmail-relaties krijgen jouw nieuwsbrief nu standaard direct in het volledige ontwerp te zien (dus inclusief alle afbeeldingen).
Tot voor kort vroeg Gmail altijd eerst om toestemming voordat afbeeldingen werden getoond. Omdat jouw nieuwsbrief direct in de juiste opmaak (met alle afbeeldingen) wordt getoond, is de kans groot dat de openratio (het percentage unieke opens) nog wat groter zal worden. Een prachtig opgemaakte nieuwsbrief met fraaie header zal immers eerder tot lezen en doorklikken leiden dan een nieuwsbrief met alt-text, waarvan de afbeeldingen (zij het met één klik) nog opgevraagd moeten worden.
Met deze maatregel biedt Gmail haar gebruikers ook extra bescherming tegen (afbeeldingen in) e-mails die de veiligheid van hun pc, tablet of smartphone in gevaar brengen (denk aan virussen en malware).
Aan deze aanpassing kleeft ook een (klein) nadeel. Om te registreren of jouw nieuwsbrief is geopend maakt Laposta (net als andere leveranciers) gebruik van een onzichtbaar, uiterst kleine afbeelding in jouw nieuwsbrief. Als jouw relatie de afbeeldingen in zijn nieuwsbrief bekijkt, krijgen onze servers via de onzichtbare afbeelding een signaal; zo weet Laposta dat jouw nieuwsbrief is geopend.
Door de aanpassing van Gmail kunnen wij nog wel de eerste keer registreren dat jouw nieuwsbrief is geopend. De openratio, waarmee het percentage unieke opens wordt weergegeven, is dus ook voor Gmail-relaties correct. Door het opslaan van de afbeeldingen in de cache van Gmail kan Laposta (in ieder geval de eerste 24 uur) echter geen tweede of volgende open van Gmail-relaties meer registreren.