Hoe verwijder ik eenvoudig inactieve relaties?
Een actieve en betrokken verzendlijst is essentieel voor het succes van je nieuwsbrief. Niet alleen zorgen actieve ontvangers voor meer opens en kliks, maar nieuwsbrieven verzenden naar inactieve relaties kan juist nadelig werken. Grote e-mailproviders zoals Gmail en Hotmail letten steeds strenger op de kwaliteit van jouw verzendlijst. Als je regelmatig mailt naar relaties die nooit openen of klikken, loop je het risico dat jouw nieuwsbrief als spam worden gemarkeerd – of zelfs helemaal niet wordt afgeleverd.
Een segment maken met (in)actieve relaties
- b.1 - nog geen toegestuurde campagnes hebben geopend
- b.2 - de laatste campagne niet hebben geopend (maar wel gekregen)
- b.3 - een bepaalde campagne niet hebben geopend (maar wel gekregen)
- b.4 - ooit een campagne hebben geopend
- b.5 - de laatste campagne hebben geopend
- b.6 - een bepaalde campagne hebben geopend
- b.7 - een bepaalde openratio hebben
Als je een segment wilt maken met relaties die inactief zijn, kies je bijvoorbeeld voor optie b1. Je kunt dat segment dan opslaan als 'inactief'. Vervolgens kun je dat segment dan snel en eenvoudig verwijderen uit jouw lijst. Je gaat daarvoor naar het segment via de pagina Relaties → de betreffende lijst ('Bekijken') → Segmenteren en klikt rechts van het betreffende segment op 'Wijzigen'. Je kunt dan al die relaties selecteren en kiezen of je deze relaties wilt uitschrijven (waardoor je deze relaties bijvoorbeeld ook niet meer opnieuw kunt importeren) of verwijderen. Alleen de inactieve relaties worden op die manier uit jouw lijst uitgeschreven of verwijderd.
Als je een segment wilt maken met relaties die actief zijn, kies je bijvoorbeeld voor optie b5. Je kunt dat segment dan opslaan als 'actief'. Dit segment wordt altijd 'live' bijgehouden met de relaties die de laatste campagne van het moment van verzending van je volgende campagne niet hebben geopend. Als je een nieuwe campagne maakt, dan kun je (in plaats van de hele lijst) alleen dát segment selecteren als ontvanger van je nieuwsbrief; op die manier ontvangt iedereen die de campagne daarvoor niet heeft geopend géén nieuwsbrief.