Hoe segmenteer ik op basis van campagneresultaten?
Op de pagina Relaties → Segmenteren kun je voor elke lijst nieuwe segmenten aanmaken of bestaande segmenten wijzigen of verwijderen.
- Een segment definieer je door één of meerdere selectieregels (selectiecriteria) te maken. Je kunt een selectieregel maken op basis van relatiegegevens of campagneresultaten.
- Als je wil segmenteren op basis van campagneresultaten kun je bij het maken of wijzigen van een segment klikken op: Segmenteer op basis van campagneresultaten.
- Vervolgens kun je segmenteren op basis van een twintigtal resultaten van reeds verzonden nieuwsbriefcampagnes: bijvoorbeeld op relaties die de laatste nieuwsbriefcampagne niet hebben geopend, op relaties die in een bepaalde campagne op een specifieke link hebben geklikt of op relaties die een klikratio hebben die hoger is dan 50%.
Het spreekt voor zich dat segmenteren op basis van campagneresultaten pas mogelijk is nadat je jouw eerste nieuwsbriefcampagne met Laposta heeft verstuurd.
Selecteren op basis van relaties die...
Ontvangen
- a.1 - nog geen campagnes hebben gekregen
- a.2 - de laatste campagne niet hebben gekregen
- a.3 - een bepaalde campagne niet hebben gekregen
- a.4 - ooit een campagne hebben gekregen
- a.5 - de laatste campagne wel hebben gekregen
- a.6 - een bepaalde campagne wel hebben gekregen
Openen
- b.1 - nog geen toegestuurde campagnes hebben geopend
- b.2 - de laatste campagne niet hebben geopend (maar wel gekregen)
- b.3 - een bepaalde campagne niet hebben geopend (maar wel gekregen)
- b.4 - ooit een campagne hebben geopend
- b.5 - de laatste campagne hebben geopend
- b.6 - een bepaalde campagne hebben geopend
- b.7 - een bepaalde openratio hebben
Klikken
- c.1 - nog nooit hebben geklikt
- c.2 - in de laatste campagne niet hebben geklikt
- c.3 - in een bepaalde campagne niet hebben geklikt
- c.4 - in een bepaalde campagne niet op een specifieke link hebben geklikt
- c.5 - ooit in een campagne hebben geklikt
- c.6 - in de laatste campagne hebben geklikt
- c.7 - in een bepaalde campagne hebben geklikt
- c.8 - in een bepaalde campagne wel op een specifieke link hebben geklikt
- c.9 - een bepaalde klikratio hebben
Voorbeelden
Als selectieregel kun je dan bijvoorbeeld selecteren:
In dit voorbeeld kun je vervolgens selecteren om welke campagne en link het gaat.
Je selecteert dan alle relaties uit jouw lijst die in de betreffende campagne op die ene specifieke link hebben geklikt. Rechtsboven op de pagina zie je direct vermeld staan hoeveel relaties dit segment omvat.
Je kunt met onderstaand segment eenvoudig en snel degenen filteren die jouw laatste campagne wel hebben ontvangen, maar niet hebben geopend. Aan dat segment kun je bijvoorbeeld een reminder sturen om te stimuleren om deze groep alsnog jouw nieuwsbrief te laten lezen. Dat kan via dit segment:
Op de pagina Relaties → Bekijken zie je welke relaties precies tot welk segment behoren.
Bij het maken van een nieuwsbriefcampagne kun je in Stap 2 aangeven aan welke lijst(en) en/of segment(en) je jouw nieuwsbrief wil toesturen.