Hoe kan ik voor het eerst inloggen als tweestapsverificatie al is aangezet in mijn account?

Is de tweestapsverificatie verplicht gesteld in jouw account? Dan moet je in jouw account kiezen voor een verificatiemethode en die activeren voordat je verder kunt werken in je account. 

1. Eerst inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord

Als je voor het eerst inlogt, dan doe je dat met je gebruikersnaam en jouw wachtwoord. Vervolgens wordt je automatisch naar de pagina (Toegang → ) Tweestapsverificatie geleid. Op die pagina kun je zelf kiezen of je de tweestapsverificatie wilt activeren met een authenticator-app of via SMS:

2. Selecteer de gewenste methode

Kies via welke methode jij de tweestapsverificatie wilt activeren door te klikken op de knop 'Authenticator-app instellen' of de knop 'SMS instellen'. Je kunt later een andere methode toevoegen of de gekozen methode wijzigen.  

  • SMS - Bij deze methode ontvang je bij het inloggen een tijdelijke code via SMS op je mobiele telefoon. Je voert deze code in na je wachtwoord om toegang te krijgen tot je account. Deze methode is eenvoudig en vereist geen extra app.

3. Controle

Welke methode je ook kiest: er volgt eerst een controle om zeker te weten dat jij de tweestapsverificatie activeert en niet iemand die jouw inlognaam van jouw Laposta-account (onrechtmatig) heeft verkregen. Daarom zie je eerst onderstaande melding. Klik op de knop 'Controleren'. Je ontvangt dan direct een e-mail op het e-mailadres dat aan jouw inlognaam in Laposta is gekoppeld. 

Vul vervolgens de code die je via e-mail ontvangt en jouw wachtwoord in. Klik op de knop 'Controleren' om verder te gaan met de verificatiemethode die je hebt geselecteerd. 

Let op: als je al een (andere) verificatiemethode hebt geactiveerd, dan wordt die methode ook gebruikt voor deze controle.

a. Authenticator-app

Open de authenticator-app op jouw telefoon of download en installeer indien nodig eerst de authenticator-app van jouw keuze op jouw telefoon. Scan vervolgens de barcode die op je scherm in jouw Laposta-account wordt getoond met je app. Als dat scannen niet lukt, dan kun je je handmatig registeren; klik daarvoor op de link 'Lukt het scannen niet?' en gebruik de code die dan in in groene cijfers en letters wordt getoond.
Op je app wordt nu een code getoond bij de naam Laposta. Voer die in en klik vervolgens op de knop 'Inschakelen'. Je ziet nu de melding dat de authenticatie-app is ingeschakeld.

b. SMS

Selecteer het gewenste land en vul daarachter jouw telefoonnummer in (zonder landcode). Je ontvangt vervolgens een bevestigingscode via SMS van Laposta. Vul die code in en klik op 'Inschakelen'. Je SMS is dan ingeschakeld. Je ziet nu eenmalig jouw persoonlijke backup-code op je scherm, waarmee je deze verificatiemethode weer kunt verwijderen.   

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op