Moet ik double opt-in gebruiken?

Als iemand zich aanmeldt voor een van jouw lijsten, dan komt die persoon direct op jouw relatielijst in Laposta terecht. Dit heet 'single opt-in' en is de standaard manier waarop onze aanmeldformulieren werken. Het is mogelijk dit te wijzigen naar 'double opt-in'. Bij deze instelling krijgen aanmelders eerst een mail met een link toegestuurd. Pas als ze op deze link klikken worden ze aan de verzendlijst toegevoegd.

Is double opt-in verplicht?

Veel mensen denken dat het gebruik van double opt-in een verplichting is vanuit de ACM of de AVG. Dat is niet het geval; nergens in deze regelgeving wordt de term genoemd. Het is uiteraard wel verplicht in elke mail een afmeldlink op te nemen. Dit doet ons programma automatisch.

Voordelen van double opt-in

Het meest genoemde voordeel van double opt-in is dat je er zeker van bent dat de inschrijving door de juiste persoon is gedaan. Omdat het adres bevestigd moet worden is het immers niet mogelijk zomaar iemand op te geven voor een nieuwsbrief.

Verder werkt het als een filter voor foutief ingevoerde adressen en voor spam-aanmeldingen.

Nadelen van double opt-in

Het voornaamste nadeel van double opt-in is dat er correcte aanmeldingen mee verloren gaan. Mensen vergeten bijvoorbeeld op de link te klikken; de mail met de bevestiging komt in de spam terecht of wordt om een of andere reden niet herkend of vergeten. In de praktijk zien we een flink (en groeiend) aantal onbevestigde adressen. Het is niet mogelijk deze mensen opnieuw te benaderen, want dat druist in tegen het idee van double opt-in.

Advies van Laposta

Ons advies is om geen gebruik te maken van double opt-in. Het is minder gebruiksvriendelijk en een deel van de correcte aanmeldingen gaat verloren. Wat betreft het bezwaar dat het mogelijk is om iemand anders aan te melden: dat klopt, maar in de praktijk blijkt dat vrijwel nooit voor te komen. Bovendien kan iedereen zich afmelden bij ontvangst van de eerste nieuwsbrief. En foutieve adressen (nep aanmeldingen) worden bij de eerstvolgende verzending door ons programma verwijderd.

Verstuur een welkomstmail

Een mooie tussenoplossing is het versturen van een welkomstmail, direct na aanmelding. Hierin kan een stukje tekst opgenomen worden waarin de aanmelding wordt bevestigd en waarin direct gewezen wordt op de afmeldmogelijkheid. Je kunt dit eenvoudig doen via een automation: lees hier hoe je een welkomstmail kunt versturen.

Hoe kan ik double opt-in inschakelen?

Uitschakelen van double opt-in kan door naar de tab Relaties te gaan, de lijst aan te klikken, en dan de tab Verrijken.

Neem contact met ons op als je double opt-in wil inschakelen. Dit is alleen mogelijk bij betaalde abonnementen.

Soms schakelen wij double opt-in uit

Soms wordt double opt-in gebruikt om spamaanmeldingen (aanmeldingen van bots) uit de lijst van actieve relaties te houden. Het nadeel van deze methode is dat voor elke spamaanmelding door ons systeem een mailtje wordt verstuurd. Deze mails kunnen samen zorgen voor een verslechtering van onze verzendreputatie. Als we deze situatie tegenkomen kan het zijn dat double opt-in door ons wordt uitgeschakeld.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op