Wat is automation?
Bij nieuwsbrieven (of iets breder: email marketing) is het gebruikelijk dat je als verzender bepaalt wanneer een nieuwsbrief verzonden wordt. Maar dit is niet altijd het ideale moment voor de ontvanger. Met automation kun je jouw nieuwsbrieven afstemmen op individuele relaties, door de verzending ervan te laten afhangen van bepaalde acties van deze relaties.
Het simpelste voorbeeld is een welkomstmail die wordt verzonden nadat iemand zich voor een verzendlijst heeft aangemeld. Je wil in dat geval geen nieuwsbrief naar iedereen tegelijk sturen, maar de verzending laten afhangen op het moment van inschrijven.
Of stel dat je mensen een serie mails wil sturen waarin je verschillende aspecten van jouw organisatie onder de aandacht wil brengen. Je kunt de serie voorbereiden en versturen aan jouw huidige bestand, maar wat als er mensen bijkomen? Het wordt dan heel lastig hen dezelfde serie aan te bieden. Met automation start iedereen de serie op zijn eigen moment en ontvangt de e-mails automatisch in de geplande opzet.
Dit zijn de eenvoudigste voorbeelden, waarbij het nut van automation overigens al heel duidelijk is. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een splitsing aanbrengen in de automation, waarbij mensen die een e-mail geopend hebben, of op een bepaalde link hebben geklikt, een ander pad volgen. Je kunt ook mensen toevoegen aan of verwijderen uit lijsten en bepaalde velden wijzigen.