Hoe segmenteer ik op basis van meerdere criteria?

Op de pagina Relaties → Segmenteren kun je ook eenvoudig segmenteren op basis van meerdere segmentatieregels (of -criteria).

Bij het maken van een nieuw segment klik je eerst aan of je jouw eerste selectieregel wilt maken op basis van relatiegegevens (zoals de provincie waarin een relatie woont) of campagneresultaten (één van de vele statistieken van nieuwsbriefcampagnes).

Na het aanklikken wordt er direct een selectieblok aangemaakt. Eén selectieblok is één gekleurd vlak. Binnen één selectieblok kun je meerdere selectieregels gebruiken. Met elke extra selectieregel kun je jouw selectie verder inperken.
Aan het segment kun je ook één of meerdere blokken toevoegen. Hiermee kun je jouw selectie verder uitbreiden. (Binnen elk toegevoegde blok kun je overigens ook weer meerdere selectieregels gebruiken.)
Voor de definitie van een segment kun je dus meerdere selectieblokken gebruiken. En per blok kun je meerdere selectieregels maken.

Voorbeeld

Een voorbeeld ter verduidelijking: stel dat je van jouw lijst alleen 18-plussers uit de provincie Gelderland een nieuwsbrief wilt toesturen. Je segmenteert dan - om te beginnen - op basis van relatiegegevens. Als je op 'Relatiegegevens' klikt, selecteer je in de eerste kolom het veld Provincie. In de tweede kolom selecteer je 'is gelijk aan'. En in de derde kolom 'Gelderland'.
Voor een tweede selectieregel binnen hetzelfde selectieblok te gebruiken perk je jouw selectie verder in. In dit geval is de tweede regel ook van het type Relatiegegevens. Het bijbehorende veld is 'Ouder dan 18'. De tweede kolom is dan 'is gelijk aan'. De derde kolom is 'ja'.
Als je vervolgens klikt op de knop Segment opslaan, dan heb je uit jouw lijst alle 18-plussers uit Gelderland geselecteerd.

Relatiegegevens en campagneresultaten combineren

Stel dat je naast alle 18-plussers uit Gelderland (uit bovenstaand voorbeeld) ook iedereen die als kleur blauw heeft ingevuld en die in de laatste mail niet een bepaalde link heeft geklikt, wilt toevoegen aan dit segment. Je kiest dan voor een uitbreiding van het segment onder 'OF'.
Dan maak je in het tweede blok eerst een selectieregel van het type Relatiegegevens aan (voor het veld kleur, is gelijk aan blauw). Daarna maak je binnen dit blok nog een tweede selectieregel aan. Ditmaal van het type Campagneresultaten. Na dit aan te hebben geklikt, kies je uit het dropdownlijstje het criterium 'Relaties die in een bepaalde campagne niet op een specifieke link hebben geklikt'. Hierna kun je zelf de juiste campagne en link kiezen.
Als je dit tweede selectieblok hebt toegevoegd, dan heb een segment gecreëerd waarmee je een nieuwsbrief kunt versturen aan zowel alle 18-plussers uit Gelderland als iedereen die een voorkeur heeft voor blauw en in een specifieke campagne niet op een specifieke link heeft geklikt.

Op de pagina Relaties → Bekijken kun je inzien welke relaties precies tot welk segment behoren.
Bij het maken van een nieuwsbriefcampagne kun je in Stap 2 aangeven aan welke lijsten en/of segmenten je jouw nieuwsbrief wil toesturen. 

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op